– Läget i Europa har gjort att vi inte längre kan få leveranser till våra system. Nu hoppas vi kunna hitta andra lösningar och starta produktionen igen om två veckor, säger Karin Hallstan kommunikationschef på Scania.
Därmed står fabrikerna i Sverige, Holland och Frankrike stilla relaterat till komponentbrist. Denna brist i sin tur beror på stora störningar i leverantörs- och logistikkedjan.
– I nuläget handlar det om att vi tar en paus i 14 dagar, det är det enda jag kan säga. Sen får vi avvakta om var utvecklingen tar vägen. Viktigast just nu är att vi ser till att vi inte äventyrar våra kunder, säger Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania.
När det gäller övriga världen har bristen har tvingat Scania att stänga sina fabriker i stora delar av Europa och verksamheten i Latinamerika, som svarar för cirka 20 procent av produktionen, fortgår tills vidare som planerat, skriver företaget.
9 000 medarbetare påverkas
– Ungefär 9 000 medarbetare påverkas som inte har den ordinarie sysselsättningen att se fram emot de kommande 14 dagarna, säger Hans-Åke Danielsson.
Från fabriksledningen och när det gäller lönebitarna är inget klart, men man tittar på saken och pekar i ett uttalande i Rapport på möjligheterna att utnyttja regeringens stora Coronapaket kring korttidspermitteringar och hjälp från staten att betala ca hälften av lönekostnaderna.
– Såväl företagets ledning som de anställdas representanter känner därför stor tacksamhet över de statliga stödåtgärder som ställs till förfogande i de länder där våra medarbetare nu kommer att temporärt sakna sysselsättning, säger SCANIA-chefen, Henrik Henriksson, i en kommentar.