Nu är dessa nyheter inte oreserverat positiva. Bilfabriken lever inte som isolerade enheter utan är förstås djupt beroende av vad soms händer i omvärlden. Visserligen tycks Coroneffekterna ifråga om utbredning ha Kina minskat, men det kommer sannolikt ändå att ta ett tag innan produktion och frakter är igång igen.
Köper bromsar från italienska Brembo
Här kommer kopplingarna till den italienska industrin in som en försvårande faktor. Volvo Cars köper t ex bromsar från italienska underleverantören Brembo. Detta gäller framför allt Volvos mer exklusiva modeller. Samtidigt beslutade ju de italienska myndigheterna i början av veckan att försätta hela landet i karantän till i början av april. Detta får förstås effekter på den regionala produktionen, även om människor fortfarande får gå till sina arbeten och fabriker håller i gång produktionen.
Enligt branschtidningen för automotive, Automotive News, kan Brembo än så länge leverera, enligt Brembo-chefen Matteo Tiraboschi. Men i beaktande ska tas att Brembos fabrik ligger i Lombardiet, i norra Italien, vilket kan innebära – om italienska myndigheter tvingas utöka restriktionerna till att även gälla arbetarnas transportmedel och godstransporter – att produktionsanläggningen trots allt måste stänga.
Så illa kanske det nu inte behöver gå, men man ska inte blunda för att utvecklingen kan ta besvärliga vägar för att läget är så osäkert.