Annons

Northvolt och Hydro i ett joint venture kring återvinning av batterier från elbilar

Dagens mest intressanta nyhet på batteri- och elfordonsområdet är att norska Hydro och svenska batteripionjär-bolaget Northvolt bildar ett joint venture, Hydro Volt, för att utnyttja återvinningssynergier mellan batteri- och aluminiumindustrin.
Hydro Volt som bolag strävar efter att utnyttja den avancerade norska marknaden för elfordon. Hydro Volt kommer att etablera ett återvinningsnav i Norge som kommer att starta verksamheten 2021.
Lanseringen av detta ”samgående” följer på en investering i Northvolt av Hydro 2019 och stärker ytterligare partnerskapet mellan batteritillverkaren och aluminiumföretaget, som bygger på att främja cirkulär industriteknologi och materialflöden.

Hydro Volt kommer att starta verksamheten i Fredrikstad, Norge, med ett flöde av batterier som kommer från den norska EV-marknaden, som är en av de mest avancerade i världen.
– Northvolt har satt ett mål för 50 procent av vår råvara 2030 från återvunna batterier. Partnerskapet med Hydro är en viktig del av pusslet för att säkra en extern matning av material innan våra egna batterier börjar återvända till oss, säger Emma Nehrenheim, miljöchef ansvarig för affärsenheten Revolt återvinning på Northvolt.

Northvolt vill minska beroende av gruvråvaror
Genom Revolt-projektet försöker Northvolt minska behovet av gruvråvaror, förbättra försörjningstryggheten och sänka cellens miljöpåverkan genom att minska gruvrelaterade utsläpp. Detta mål kommer att säkerställas genom en fasad uppbyggnad av återvinningskapacitet, med början med lanseringen av en pilotanläggning senare i år följt av inrättandet av en fullskalig återvinningsanläggning på Northvolt Ett gigafactory för litiumjonbatterier i Skellefteå, Sverige 2022.

Partnerskapet mellan Hydro och Northvolt är ett exempel på den växande potentialen för synergier mellan olika branscher när den europeiska ekonomin blir mer cirkulär och ”avkarboniserad”.
– Vi är glada över de möjligheter som detta innebär. Hydro Volt kan hantera aluminium från livslängdsbatterier som en del av vår totala metallvärdekedja, bidra till den cirkulära ekonomin och samtidigt minska klimatavtrycket för den metall vi levererar, säger Arvid Moss, VD för Energi och företagsutveckling på Hydro.

Automatiserad återvinning
Återvinningsnavet, som kommer att vara mycket automatiserat och utformat för att krossa och sortera batterier, kommer att bearbeta mer än 8000 ton batterier i de tidiga stadierna av lanseringen med kapacitet att utökas över tid. Materialproduktionen från återvinningsprocesserna i Fredrikstad kommer att innehålla så kallad svartmassa och aluminium, som transporteras till Northvolts respektive Hydros återvinningsanläggningar.

Samarbetet mellan de här två företagen är intressant av flera skäl. Båda bolagen är stora och har miljömässiga ambitioner.
Hydro 35 000 anställda i 40 länder på alla kontinenter, och Northvolts målsättning är att vinna 25 procent av den europeiska fordonsbatterimarknaden samtidigt som man har stora ambitioner på miljöområdet.
Företaget, som grundades av förre Teslamannen, Peter Carlsson, för att möjliggöra den europeiska övergången till en avkarboniserad framtid, har gjort snabba framsteg på sitt uppdrag att leverera världens grönaste litiumjonbatteri med ett minimalt CO2-avtryck och de högsta ambitionerna för återvinning.
Bland Northvolt industripartners och kunder är ABB, BMW Group, Scania, Siemens, Vattenfall, Vestas och Volkswagen Group.

Missa inte PLM&ERP News artiklar slaget om batterimarknaden i samband med att världens fordonsflotta transformeras till eldrift. Verdi Ogewell har lyssnat på bolagsgrundaren av Northvolt, Peter Carlsson.

Northvolt, Siemens and “A Goddamn Good Digital Twin”

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title