När IFS i december 2016 köpte kanadensiska MXI Technologys stärkte man radikalt sina positioner inom underhållshantering för flygindustrin. Det var inte utan en viss oro konkurrenter som SAP, INFOR och RAMCO kunde konstatera att MXI-avtalet placerade IFS som en av de ledande leverantörerna av intelligenta underhållslösningar på flygsidan. MXI har vassa verktyg och tjänster när det gäller support och tjänster inom detta område.
Det är framför allt MXIs Maintenix-mjukvara som är grundpelaren i verksamheten och det är en framgångsrik lösning. Idag används systemet för att hantera underhåll i mer än 20 procent av världens aktiva kommersiella och militära flottor.
Aktuella och korrekta data
När det gäller dagens annonserade affär är tanken att IFS Maintenix Aviation Analytics-funktionen ska möjliggöra automatiserad tillgänglighet av fältdata. Som alla förstår är värdet av att säkerställa att underhållet av motorer bygger på aktuell och korrekt data inte bara en praktisk fråga utan på sista raden också något som påverkar flygdugligheten och säkerheten. IFS Maintenix fungerar i detta som en ”gateway” för att automatiskt driva underhållsprogramändringar från Rolls-Royce tillbaka till flygbolagets operatör. Som ett resultat kan livsbegränsade tidsfrister för underhåll av motordelen uppdateras baserat på faktiska driftsförhållanden och livslängd för varje motor som används.
Förfinade eftermarknadserbjudanden
Rolls-Roycemotorer hjälper dagligen till att transportera tusentals flygpassagerare och massor av gods över hela världen. Med stöd av IFS Maintenix och dess Aviation Analytics-kapacitet kan Rolls-Royce erbjuda en systematisk metod för att utbyta och noggrant uppdatera livslängdsdata för flygbolag för att optimera intervallet mellan motorer som tas bort och skickas för översyn.
Detta kommer att ge nya dataströmmar för Rolls-Royce för att analysera prestandan för flottor med Trent-motorer och förfina de eftermarknadserbjudanden som de kan erbjuda sina kunder, från servicebaserade kontrakt till analysinsikter och mer.
Motorer som ”känner” och ”förstår”
I en kommentar från Rolls-Royce säger Richard Goodhead, SVP Marketing för civilflygfart att Maintenixlösningen kommer att betyda mycket för att vässa underhållet.
– Enkel datadelning är en nyckelkomponent i Rolls-Royce IntelligentEngine-visionen. Inte minst då i skenet av att vi ser en framtid där våra flygmotorer blir alltmer uppkopplade, kontextuellt ”medvetna” och till och med ”förstående”. Att arbeta med IFS Maintenix för att säkerställa att vi får korrekt och snabb information om livslängd på motorn kommer att hjälpa oss när vi gör ytterligare framsteg mot detta mål genom att hjälpa oss att leverera större nivåer av tillförlitlighet och effektivitet till våra operatörer.
IFS’ Scott Helmer, VD för Aerospace & Defense-divisionen, påpekar att det man levererar till Rolls-Royce är nästa generations underhållslösning.
– Allt blir baserat på uppdaterad motorlivslängdsdata. Denna strategiskt viktiga affär erbjuder ytterligare bevis på att IFS Maintenix kan hjälpa luftfartsorganisationer att maximera intäktspotentialen för sina tillgångar genom standard, mager och förutsägbart underhåll.