Annons

Proaktiv 10 miljarderssatsning: Volvo Cars bland de första att införa MEGAGJUTNING av KAROSSDELAR i aluminium i Torslandafabriken

I en pressrelease skriver man att man som en del av de planerade investeringarna kommer att introducera ett antal nya och mer hållbara teknologier och tillverkningsprocesser i anläggningen. Dessa inkluderar införandet av megagjutning av karossdelar i aluminium, en ny batterimonteringsanläggning och en helrenoverad målnings- och slutmonteringsverkstad.
Investeringarna följer som sagt direkt på tillkännagivandet nyligen från Volvo Cars och Northvolt om att man ska investera 30 miljarder kronor i utveckling och tillverkning av högkvalitativa batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvomodeller.
Båda investeringsplanerna utgör nya steg mot Volvo Cars ambition om att vara ett helt elektriskt bilföretag senast 2030 och speglar företagets åtagande för en långsiktig framtid i företagets hemstad Göteborg.

MEGAGJUTNING
EN SPÄNNANDE FÖRÄNDRING
Införandet av megagjutning (bilden) av karossdelar i aluminium för nästa generations elektriska Volvomodeller är den viktigaste och mest spännande förändringen som genomförs som en del av investeringspaketet. Megagjutning ger ett antal fördelar när det gäller hållbarhet, kostnad och bilprestanda under bilens livstid, och Volvo Cars är en av de första biltillverkarna som investerar i denna process.
Att gjuta större delar av bilens golvkonstruktion som en enda aluminiumdel sänker vikten, vilket i sin tur förbättrar energieffektiviteten och därmed bilens räckvidd. Detta gör det också möjligt för Volvos designers att använda innermåtten i bilens kupé och bagageutrymme optimalt och öka bilens totala mångsidighet.
Andra fördelar med megagjutning är minskad komplexitet i tillverkningsprocessen. Detta skapar i sin tur kostnadsbesparingar när det gäller materialanvändning och logistik, vilket minskar den totala miljöpåverkan i tillverkningen och leverantörskedjan.
Uppgraderingen av målningsverkstaden kan också ses som en del i hållbarhetstänket då den inkluderar installation av nya maskiner och implementering av nya processer, som förväntas stödja den pågående minskningen av målningsverkstadens elförbrukning och utsläpp.

NY BATTERIMONTERINGSANLÄGGNING
En ny batterimonteringsanläggning kommer att integrera battericeller och -moduler i bilens golvkonstruktion, medan monteringsverkstaden renoveras för nästa generations elbilar, exempelvis med en ny ”vigselpunkt” där bilens ovandel och underredet möts för första gången.

Logistikområdena kommer även de att renoveras för ett förbättrat materialflöde och optimering av transport av gods och delar till anläggningen. Företaget kommer även att investera i faciliteter i anslutning till anläggningen, såsom pausutrymmen, omklädningsrum och kontor, som ytterligare förbättrar arbetsmiljön för de anställda.
– Idag är en stor dag för Torslanda-fabriken eftersom vi med det här investeringspaketet förbereder den för framtiden, säger Javier Varela (bilden t v), head of engineering and operations på Volvo Cars.
– Vår framtid som företag är helt elektrisk och det kräver en rad uppgraderingar i hela anläggningen för att säkerställa att Torslanda kan fortsätta att bygga premium-elbilar av högsta kvalitet.

Volvo Cars stora fabriksanläggning i Torslanda.

TORSLANDA KAN PRODUCERA 300 000 BILAR OM ÅRET
Torslanda-fabriken har en årlig produktionskapacitet på 300 000 bilar och är en av Volvo Cars tillverkningsanläggningar som har varit i drift längst. Fabriken invigdes i april 1964 av Gustaf VI Adolf och var länge landets största enskilda arbetsplats. För närvarande kör Torslanda-fabriken treskift och sysselsätter cirka 6500 personer.
I december 2020 hade Volvo Cars cirka 40 000 heltidsanställda medarbetare. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även designcentra i Göteborg, Camarillo (USA) och Shanghai (Kina).

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title