Annons

Produktutveckling/Automotive: ”Vässar vår kompetens,” säger CEVT-chefen Mats Fägerhag om nya simuleringslösningen

CEVT valde alltså för detta att satsa på den nyckelfärdiga simulatorlösningen från VI-Grade, med DiM250-simulatorn som grund i kombination med programvarupaketet VI-DriveSim och det kompletta erbjudandet för aktiv teknik (bälten, säte, broms och shaker).
Detta gör att kördynamik och aktiva säkerhetssystem kan upplevas i en ännu mer realistisk miljö redan från början av utvecklingsprocessen.

UTVECKLING AV MOBILITETSLÖSNINGAR
Körsimulatorn kommer främst att användas för ”Vehicle Dynamics, Ride & Comfort” samt ADAS-applikationer för utveckling av nya fordon, med särskild hänvisning till utvecklingen av framtida mobilitetslösningar.
– Vi har nu haft vår första djupare erfarenheter av att utnyttja och använda en avancerad körsimulator i full skala och är imponerade över de funktioner som DiM250 ger, säger Albin Gröndahl, CAE-ingenjör och projektledare för körsimulatorn på CEVT, och fortsätter:
– Inte bara kan vi snabbt testa många idéer som skulle vara dyra, tidskrävande eller för komplicerade att utföra i verkligheten, men vi märker också hur bra simulatorn driver samarbetet och ambitionerna från de olika teamen i CEVT. Vi formar vägen för rörlighet framåt och simulatorn är ett avgörande verktyg för detta ändamål, vilket i slutändan skapar värde för våra kunder, tillägger han.

Körsimulatorn kommer främst att användas för ”Vehicle Dynamics, Ride & Comfort” samt ADAS-applikationer för utveckling av nya fordon.

UTVIDGAR FÖRMÅGA ATT EXEKVERA VASS DESIGN
VI-Grades Guido Bairati, VP Global Sales and Marketing, poängterar samma sak: att DiM250-lösningen representerar en betydande utvidgning av CEVTs förmåga att utveckla mobilitetslösningar och är, efter den hos Volvo, den andra DiM-simulatorn installerad i Göteborgsområdet som tillhör Geely-gruppen.
– Körsimulatorer blir ett viktigt utvecklingsverktyg som ökar samarbetet mellan OEM och leverantörer, samtidigt som den fysiska testningen minskar och innovationen främjas, säger Bairati.
För att reproducera fordonsrörelser och accelerationer tar DiM-lösningen en annan väg till körsimulering, baserat på en patenterad design med nio ställdon. Den resulterande konfigurationen, med dess 9 frihetsgrader, gör att den kan gå längre än den grundläggande sexaktuatordesignen för en hexapod eller liknande, vilket ger en större arbetsyta samtidigt som den bibehåller en hög styvhet och låg latens.
Detta leder till ett system som är lämpligt för både låga och höga frekvenser, vilka båda förekommer i fordonschassidesign. Av denna anledning möjliggör DiM både undersökning av fordonsdynamik och körning och komfort på samma körsimulator.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title