På den tekniska sidan har Volvo S60 och V60 bilarna Mono-block-bromsok från Brembo, gjutna i ett stycke och optimerade med avseende på vridstyvhet. Bromsbeläggen har ökad motståndskraft mot värme medan bromsskivorna har en design med räfflor som ytterligare förbättrar värmeavledningen. Volvo XC60 är utrustad med bromsar från Akebono. Dessa bromsar finns också i Polestar 1.
Motoreffekten har jämfört med Volvo Cars övriga T8 Twin Engine-modeller ökat på Volvo S60, V60 och XC60 T8 Twin Engine Polestar Engineered från 390 hk till 405 hk samt att vridmomentet går från 640 Nm till 670 Nm. Detta blir möjligt tack vare en uppgradering av mjukvaran. Uppgraderingen förbättrar bränsleförbrukningen och ger en utsläppsneutral prestanda. Den förfinar även utväxlingsintervallen hos den automatiska växellådan.
Styvare fjädrar och eleganta bromsok
Bilarna har en multilänkfjädring som sitter både fram och bak med premiumstötdämpare från Öhlins med dual-flow-ventil. Detta möjliggör en styvare fjädrar samtidigt som komforten bibehålls. Fjäderbensstagen och den justerbara stötdämparkonstruktionen är av samma typ som sitter på prestandaladdhybriden Polestar 1.
Designmässigt har bilarna detaljer som nya lättmetallfälgar med en öppen design. Denna gör det möjligt att rikta fokus mot de iögonenfallande bromsoken i Polestar Gold, den nya färg som ska känneteckna Polestar Engineered. Bilarna har avgasrör i svart krom. Säkerhetsbältena i Polestar Gold är ytterligare en detalj som tillsammans med ett Polestaremblem identifierar dessa tre unika Volvobilar.
Men konstateras ska också att smakar det så kostar det:
• Volvo S60 Polestar Engineered kostar från 637 900 kronor
• Volvo V60 Polestar Engineered kostar från 642 900 kronor
• Volvo XC60 Polestar Engineered kostar från 723 900 kronor
Polestar 2 tillverkas i Kina
I samband med den kinesiska debuten för Polestar 2 i Shanghai bekräftade Polestar f ö att den nya elektriska prestanda-sedanen kommer att tillverkas i Luqiao i Zhejiang-provinsen med start i början av 2020.
Tillverkningsanläggningen i Luqiao ägs av Zhejiang Geely Holding och drivs av Volvo Cars och tillverkar redan nu Volvo och Lynk & Co-modeller i världsklass, och dessa modeller byggs liksom Polestar 2 på CMA-plattformen. Polestar 2 är den första bilen byggd på modulchassit med en helt elektrisk drivlina.
– Att kunna tillverka Polestar 2 på fabriken i kinesiska Luqiao visar tydligt på de synergier som vår ägarstruktur möjliggör och ger oss en stor industriell fördel, säger Thomas Ingenlath, VD för Polestar.
– Med Geely och Volvo Cars som våra ägare kan vi dra nytta av deras expertis på många olika sätt. Tillverkning är ett av de viktigaste områdena och det hjälper oss att påskynda våra framsteg och marknadsintroduktionen med övertygelsen om att tillverkningen av Polestar 2 kommer att starta som planerat i början av nästa år, fortsätter han.
Norsk premiär visar att vårt grannland
är den mest inflytelserika marknaden för elbilare
Efter bekräftelsen 2018 att den första Polestar Space någonsin kommer att finnas i Oslo har Polestar nu även bekräftat att den första Polestar Space i Kina kommer att öppnas under kvartal tre i år (2019).
Att Polestar väljer att börja bygga upp sitt globala nätverk genom etableringar i Oslo och Kina visar att detta är två av de mest inflytelserika marknaderna för elbilar, tillika primära målmarknader för varumärket. Just detta med elbilar och Norge är f ö en synnerligen intressant historia där Tesla numera är landets mest sålda bilmärke. Det blir något att bita i för Volvofolket.
Cirka 20 etableringar kommer att fördelas bland elva kinsesiska städer och öppnas under 2020 – vilket är en tredejdel av alla Polestar Sapces som förväntas öppnas globalt.