Annons

PRODUKTUTVECKLING: ”Ett av Europas stora bilmärken på väg att försvinna,” visar ny branschrapport

Det talas mycket om förändringsdynamiken i dessa dagar. Inte minst inom industriella segment som bil- och fordonsutveckling i allmänhet. Utvecklingstakten tenderar att öka i tempo sett i det flesta perspektiv när det gäller produkternas egenskaper, deras drift och hur de produceras. Hur kommer utvecklingen att slå?
Det kommer att bli tufft att hänga med i konkurrensen, är konklusionen i en intressant undersökning som publicerats idag: ”Ett av Europas kända bilmärken kommer försvinna från marknaden inom de närmaste tre åren, offer för de extrema förändringar som drar genom branschen globalt,” enligt en ny undersökning om bilbranschen som publiceras idag, ”The Innovation Race”. Det är en studie som genomförts av Longitude på uppdrag av Protolabs och som undersökt utmaningarna och möjligheterna för Europas biltillverkare.
300 högre chefer från biltillverkare och stora underleverantörer, inklusive Volvo, BMW, Daimler, JLR, Magneti Marelli, Volkswagen och Williams F1, deltog i undersökningen, som också landar i slutsatsen 71% av de svarande anser att de måste anamma Industri 4.0, eller digitala processer, för att överleva.

Hårdare miljökrav under de närmaste 12 månaderna anses som den tuffaste utmaningen på kort sikt (55%), medan 52% tror att en ny utmanare med ett revolutionerande fordon kommer att vända upp och ner på marknaden under de närmaste tre åren.

Går mot den perfekta stormen
– Det verkar som om fordonsindustrin går mot den perfekta stormen, där handelskrig, Brexit och racet mot elektrifiering ger en period av extrema förändringar för bilmärken och deras leverantörer, säger Bjoern Klaas, Vice President och VD för Protolabs i Europa, världens snabbaste digitala tillverkare av skräddarsydda prototyper och komponenter i mindre volymer.

– Med så många utmaningar är det viktigt att bilbranschen fortsätter investera i forskning och utveckling och att som bransch har förmågan att snabbt få ut innovationer på marknaden, fortsätter Bjoern.
– Vår rapport understryker de extrema förändringar vi kan förvänta oss de närmaste tre åren. Den visar att nyskapande är avgörande för att överleva och indikerar även att det först därefter kan bli tal om eventuella framgångar.

Han fortsätter:
– Närmare 70% säger att de under hela sin karriär aldrig känt sig så pressade inom innovationsområdet som nu, och två tredjedelar håller med om att utan en stark FoU-funktion skulle deras företag gå under.
– Det är ett mycket starkt budskap som understryker vad vi ser inom vår egen verksamhet, där efterfrågan på våra tjänster fortsätter öka eftersom det ger företag möjlighet att utveckla nya delar och komponenter inom 15 dagar. Att snabbt komma ut på marknaden är helt avgörande inom fordonsbranschen, avslutar Bjoern.

“Styrkor och svagheter”
Protolabs undersökning genomfördes under juli och omfattar 300 ledande experter inom fordonsbranschen framförallt från Frankrike, Tyskland, Italien och Storbritannien.

Deltagarna kommer från företagsledningar, forskning och utveckling, teknisk design, hantering av teknologi och leverantöreskedja. Sammantaget gör urvalet studien till en av de mest omfattande som genomförts i branschen på senare tid.

Förmågan att skala upp innovation
Innovation var ett genomgående tema i undersökningen som visar upp en blandad bild av hur förberedda företag är inför framtiden.

Positivt är att 69% säger sig ha förmågan att skala upp ny innovation, där tre fjärdedelar säger att de har en struktur för att ta hänsyn till kundinsikter tidigt i designprocessen.

Å andra sidan är nästan hälften av företagen inte säkra på att de kan plocka bort en produkt om den visar sig inte fungera så bra, utan att det påverkar verksamheten negativt och 40% anser att deras innovationsstrategi inte är så anpassad till företagsvisionen som den borde vara.

Bjoern avslutar:
– Det är tydligt att det finns en verklig vilja att uppfinna och utveckla. Problemet är att fordonsbranschen upplever så många förändringar samtidigt att till med de största tillverkarna har problem med att hänga med, eller anser att de inte har alla svar.
– Att outsourca icke kärnverksamhet eller ta hjälp av extern expertis kan vara helt avgörande för att få den där eftertraktade konkurrensfördelen, inte minst i den digitala värld tillverkning nu befinner sig i.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title