Annons

Produktutveckling på elsidan: Nya laddhybrider från Peugeot

Produktutvecklingsracet på elbilssidan avancerar i snabbt tempo, hybridlösningar inkluderade. Idag berättar franska Peugeot om sitt nästa steg när det gäller drivlinor och presenterar laddhybriderna HYBRID och HYBRID4 (med fyrhjulsdrift) för Peugeot 3008 SUV, nya Peugeot 508 och nya Peugeot 508 SW. 
- Våra nya laddhybrider är en unik möjlighet för vårt märke att komplettera vårt redan starka motorutbud för Peugeot 3008 SUV samt nya Peugeot 508 och nya Peugeot 508 SW. Det ger kunderna möjligheten att köpa en fyrhjulsdriven Peugeot 3008 SUV eller en Peugeot 508 med extra stor körglädje, säger Laurent Blanchet, produktchef hos Peugeot.

De två nya laddhybriderna HYBRID och HYBRID4 baseras på Peugeots 1.6L PureTech-bensinmotor, som har anpassats för att bli mer effektiv i samspel med en elmotor. Som en del av HYBRID-drivlinan når motorn 180hk och i HYBRID4-versionen 225hk. 
PureTech-bensinmotorn kombineras med en ny 8-stegad växellåda som fått namnet e-EAT8 (Electric Efficient Automatic Transmission) och som är specifikt framtagen för Peugeots laddhybrider.
I HYBRID-versionen sitter en elektrisk motor på 110hk/80kW vid framaxeln. HYBRID4-versionen är dessutom utrustad med en elektrisk motor på 110hk/80kW som är monterad på bakaxeln tillsammans med en omvandlare. Dessutom är HYBRID4-versionen utrustad med en växellåda för fyrhjulsdrift. Dessa anpassningar har gjorts utan någon påverkan på användarbarheten.
Ett litiumjon-högspänningsbatteri (på 300V) är placerat under den bakre stolsraden i både HYBRID- och HYBRID4-versionen och garanterar 100% elektrisk körning i upp till 50 kilometer enligt WLTP-körcykeln.

Innovationer underlättar körningen. För att göra körningen så effektiv och smidig som möjligt är Peugeots laddhybrider utrustade med flera innovationer.
Bolaget pekar i sitt pressmaterial på exempelvis en funktion som tillåter bilen att minska hastigheten utan att använda bromspedalen. Denna funktion gör det möjligt att exempelvis ladda batteriet i nedförsbackar.
Genom bromssystemet i-Booster utvinns energi i samband med inbromsning och genom funktionen e-SAVE kan föraren välja att spara den elektriska energin (10 km, 20 km eller hela batteriet) och sedan använda den vid valt tillfälle. 

Snabb laddning, nja… Peugeot har arbetat för att göra laddningen så snabb som möjligt, men laddningstiderna är ännu långt ifrån snabba; ett problem so förstås gäller de flesta fordon av denna karaktär, på marknaden.
Maximal laddning nås på: 
* 7 timmar genom ett vanligt uttag (3,3 kW, 8A-laddare). 
* 4 timmar genom förbättrade Green’up-uttag (3,3 kW, 14A-laddare).
* 1 timme och 45 minuter genom en så kallad Wallbox (6,6 kW, 32A-laddare, tillgänglig som tillval).

Mer kraft – fler valmöjligheter. Med hjälp av satsningen på laddhybrider ökar alltså Peugeot valmöjligheterna för sina kunder. ”Vi får samtidigt in flera dimensioner i sammanhanget,” skriver bolaget och pekar på exempel som HYBRID4-version med fyrhjulsdrift, som man menar blir ett, ”riktigt kraftpaket genom en kombination av PureTech-motorn på 225 hk och två elektriska motorer (en på framaxeln och en bakaxeln) som båda når 110 hk/80 kW.”
Samtidigt ligger är CO
2-utsläppen på mycket låga nivåer – mindre än 49 g/km enligt WLTP-körcykeln. 
Sammanfattningsvis kan noteras att det ännu är en tid kvar innan vi får se dessa fordon på den svenska marknaden. Peugeots laddhybrider beräknas komma hit under andra halvåret 2019.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title