Annons

Red Bull Ford Powertrain utvecklar framtidens hållbara F1-motorer i Siemens Xcelerator-miljö

NX CAD, TEAMCENTER och STAR-CCM+. Formel 1-cirkusen är alltid lika intressant. Inte bara i kraft av sin position som motorvärldens mest glamorösa tävlingsevent, utan lika mycket sett i ett designperspektiv. När Max Verstappen tog sin 18e Formel 1-seger i förra helgens lopp i Las Vegas markerades förvisso att han fortsätter vara F1s absolut hetaste namn, men också att Oracle Red Bull-stallets designkapacitet behåller sin obestridliga framgångsstämpel. På designsidan händer det hela tiden saker och särskilt när det gäller motorer kommer mycket att förändras framöver.
På motorsidan använder Oracle Red Bull-stallet för 2023 motorer utvecklade i samarbete med Honda. Men i februari i år blev det klart att Red Bull kommer att utnyttja Fords expertis inom elmotorutveckling. Detta inför det grundläggande skiftet i motorreglerna för säsongen 2026, då teamen måste använda sig av 100 procentigt hållbara bränslen.
Relaterat till detta kommer nu Siemens Digital Industries Software med en intressant nyhet: Bolaget meddelar att Red Bull Ford Powertrains har använt sig av Siemens Xcelerator-portföljens mjukvaror för att utveckla denna nästa generations hybrid ICE/elektriskt drivna Power Unit (PU) för Formel 1-säsongen 2026.
Red Bull Ford Powertrains kommer att bygga kraftenheter för både Oracle Red Bull Racing och Scuderia Alpha Tauri F1 Teams och blir därmed en av endast sex tillverkare som levererar kraftenheter till F1-serien. Red Bull Ford Powertrains har från starten 2021 satt upp det ambitiösa målet att från grunden utveckla hållbara höghastighetsmotorer med specifikationer för 2026, samtidigt som de uppfyller nya specifikationer från F1.
Bolaget bryter i detta ny mark med varje komponentdesign, inte minst med tanke på bristen på historiska data, i den extremt hemlighetsfulla världen för utveckling av drivlinor.
Och som sagt – Xceleratorportföljen har spelat en tung roll i verktygsuppsättningen för detta utvecklingsarbete. Förutom Siemens NX CAD-mjukvara och cPDm-plattformen Teamcenter (collaborative Product Definition management, ”PLM/PDM”), använder Red Bull Ford Powertrains-teamet sig också av simulerings- och testkapabiliteterna i Siemens simuleringsmjukvara STAR-CCM+, på Simcenter- plattformen, för att hjälpa till med design och validering genom hela projektet.
- Siemens Xcelerator är den digitala ryggraden i vår design- och tillverkningsresa, vilket gör det möjligt för oss att samtidigt konstruera hundratals snabba designer i ett stort nybildat team och samtidigt se till att varje designer har synlighet och kunskap om vad deras kollegor arbetar med, kommenterade Ben Hodgkinson, teknisk direktör, på Red Bull Powertrains.

Ben Hodgkinson noterar vidare att detta med bristen på historisk data är en utmaning av rang:
– Precis, varje komponent, ner till motorns muttrar och bultar, måste modelleras från grunden. Det betyder att designkvaliteten och användarvänligheten från Siemens NX, i kombination med samarbete och livscykelhantering med Teamcenter, är en avgörande faktor för framgång.

En aggressiv strävan efter hållbarhet

Bob Jones, VP och globalt ansvarig för försäljning och kundframgång inom Siemens Digital Industries Software, tillägger att hela motorbranschens strävan mot hållbarhet präglar det mesta av utvecklingsarbetet överallt, både inom automotive- och andra sektorer.
– Motorsportbranschen strävar särskilt aggressivt efter en renare och en mer hållbar framtid, som kräver radikal återuppfinning av hur team och leverantörer närmar sig alla aspekter av sina utvecklingsaktiviteter. Genom att utnyttja fördelarna med digital transformation, levererad genom användningen av Siemens Xcelerator, kan vi hjälpa motorsportpartners på området med deras upptäckt, uppfinning och i slutändan leverans av nya renare lösningar på banan, där gummi möter vägen, i tidsskalor som tidigare ansågs ouppnåeliga, säger Jones. Han tillägger:
– Vi är glada över att kunna spela en del i framgången för Red Bull Ford Powertrains-teamet när det gäller att uppnå sitt mål att tillföra större hållbarhet till motorsporten och att möta kraven på fossila koldioxidfria prestanda, större användning av elkraft och energiåtervinning för 2026 tävlingssäsong.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title