Före MiR-robotarnas ankomst hanterades detta flöde alltså manuellt. Det var en enformig och tidskrävande uppgift för medarbetarna. Därför köpte Ford för ett halvår sedan sin första MiR100-robot, som nu levererar delarna till rätt plats i produktionsanläggningen.
Undviker oförutsedda hinder
Den mobila roboten undviker oförutsedda hinder, är kapabel att ändra sin rutt eller stanna när det är nödvändigt och fungerar säkert tillsammans med människor och andra fordon i anläggningen.
– Av de tre MiR100-robotar vi använder nu blev den första döpt till Survivor. Det namnet fick den för att den överlevde i en mycket komplex miljö. I dag transporterar den fortfarande reservdelar från lagret till produktionslinjerna, säger Eduardo García Magraner, ingenjör och ledare för avdelningen ”Body & Stamping”, som har gynnats av de nya autonoma mobila robotarna. Han fortsätter:
– Vi programmerade roboten med en karta över hela anläggningen. Med hjälp av den kartan och robotens sensorer kan den köra autonomt och säkert runt mellan maskiner och människor. I början stirrade operatörerna på roboten som om det var en science fiction-film när den körde förbi. Nu fortsätter de bara med sitt arbete och vet att roboten är smart nog att köra utanför dem.
Roboten som en del i ett team
Ford testade roboten under en period och drog slutsatsen att den fungerade felfritt och skulle vara en mycket värdefull medlem i teamet. García Magraner hoppas att andra Fordfabriker kan ha liknande glädje av tekniken, och företaget har redan investerat i två mobila robotar till sedan dess.
Leveranser av nytt industri- och svetsmaterial till de olika stationerna i ”Body & Stamping” är avgörande för att hålla produktionen av olika Fordmodeller i drift. Tester utförda av Ford visar att en mobil robot frigör upp till 40 arbetstimmar per dag. Därmed kan de anställda använda sin tid till mer komplicerade uppgifter.
Flexibelt navigationssystem
En viktig anledning till att robotarna från MiR valdes var den stora flexibiliteten som hänger samman med deras navigationssystem. Miguel Montaña, analytiker inom underhållskontroll, konstaterar:
– För oss var det avgörande att det inte var nödvändigt med externa navigationsdelar som sändare, magneter eller band på golvet. Vi kartlade bara testområdet och roboten började arbeta. I en miljö som är så komplex som vår är det väldigt viktigt.
För Fords medarbetare var det viktigt att robotarna är lätta att använda. Eduardo García Magraner igen:
– Roboten är så välkonfigurerad att den kan användas av alla, även om man inte har tidigare erfarenhet av programmering. Systemet är mycket användarvänligt, och våra tre MiR-robotar har nu sina egna rutter i hela det omfattande fabriksområdet.
För att anpassa MiR-robotarna efter Fords behov blev de utrustade med ett automatiserat hyllsystem med 17 fack för material av olika vikt och storlek. För att undvika misstag är öppning och stängning av dessa fack automatiserade, så operatörerna bara har tillgång till de material som de tilldelats.
”En av Europas mest innovativa fordonsfabriker”
De tre MiR-robotarna är de första samarbetande autonoma mobila robotarna i en Fordproduktionsanläggning i Europa.
– Vi är nöjda med våra tre MiR-robotars distribution av industrimaterial och tittar nu på nya områden att använda dem på, både i vår egen avdelning och hos andra anläggningar. Robotarna lär sig själva löpande nya saker och samspelar nu perfekt och säkert med både medarbetare, gaffeltruckar och alla andra element på fabriksgolvet, sammanfattar Garcia Magraner och får medhåll av Pepe Pérez, som är ”Corporate Communications Manager” hos Ford España.
– Vi är stolta över att ha en av de mest innovativa fabrikerna i Europa och över att vara först ut med användandet av kollaborativa mobila robotar för distribution av material. Det gör vår interna logistik mer effektiv, säger han.