Annons

Siemens MENDIX i viktig roll när Volkswagen-fabrik vann det prestigefyllda ”Automotive Lean Production Award-priset”

En av Siemens Digital Industries mest intressanta förvärv de senaste åren är köpet av lågkod-plattformen Mendix under 2018. Lågkod är ett av de områden inom PLM, och för all del också på ERP-sidan, som ökar starkt. Finessen med denna plattformstyp är landar principiellt i ett ökande behov av att flera intressenter ska kunna hantera allt komplexare digitala kedjor med många instanser. Detta kräver enkelhet på ytan, parat med förmåga att hantera komplexiteten därunder. Poängen är att utan jobbig programmering få till anpassade applikationer som kopplar ihop nära nog allt som har med produktframtagning att göra, från kravställning, produktutveckling, inköp av insatsvaror till produktion, relaterad logistik. Applikationer med instrumentbrädor som ger översikt ska kort och gott kunna skapas via drag’n’drop.
I perspektivet av detta är det inte överraskande att sedan Siemens köp vuxit i betydelse på ett sätt som få kunde föreställa sig 2018, även om CEO Tony Hemmelgarn, redan 2018 var övertygad om saken:
- Det är framför allt enkelheten att utföra sånt som tidigare varit väldigt komplext som får folk att haja till när vi demonstrerar saken, säger han i en kommentar
Allt detta ligger i högsta grad i tiden i en produktframtagningsvärld vars komplexitet växer lavinartat. Företag vill ha enkelhet med kapacityet att hantera komplexitet och Mendix håller idag på att bli något av en motor i Siemens digitala landskap med PLM-portföljen Xcelerator som viktigaste uttryck.
Nu i september fick Tony Hemmelgarn och hans medarbetare ytterligare ett bevis på lösningens duglighet när Volkswagen Autoeuropas anläggning i portugisiska Palmela fick "Automotive Lean Production Award" i OEM-kategorin.
- Den digitala värdeströmsmonitorn som vi utvecklade på Mendix-plattformen visar oss statusen för vår fabrik med dess maskiner och dess kompletta systemfyllning längs hela processkedjan i realtid. Den permanenta visualiseringen av flaskhalsarna ökar reaktionshastigheten och ger oss en enhetlig förståelse för processprioriteringarna för att ständigt förbättra, kommenterade Alexander Heinzel, Value Stream Manager på Volkswagen Autoeuropa.

Heinzel tillade att användningen av en lågkodsplattform inte bara gav snabb utveckling i ett tvärfunktionellt team utan också möjlighet att själva kunna göra justeringar och förändringar i systemet.

Innovation inom lean
Om det pris man fick ska sägas att det uppmärksammar organisationens innovation inom lean produktion, förbättring av värdeströmmar och höghastighetsutbyggnaden av många digitaliseringsprojekt. Och i detta utnyttjade alltså Volkswagen Autoeuropa lågkodsplattformen Mendix för att möta mjukvarubehov inom det bredare digitaliseringsinitiativet.

Definitionen av vad en lågkod-plattform är (LCAP, Low-Code Application Platform) varierar, men respekterade analytikern Gartner summerar det med att det är en applikationsplattform som används för att, ”snabbt utveckla och distribuera anpassade applikationer genom att abstrahera och minimera eller ersätta kodningen som behövs i utvecklingen.” En LCAP måste på sin lägsta nivå åtminstone innehålla följande:
• Lågkodsfunktioner (som modelldriven eller grafisk programmering med skript) för att utveckla en komplett applikation
• Stöd för att utveckla applikationer bestående av användargränssnitt, affärslogik, arbetsflöde och datatjänster
• Förenklad applikationstest, distribution och hantering.

Satsar på att bli Volkswagen mest slimmade fabrik
När det gäller Volkswagen Autoeuropa, som alltså är en produktionsanläggning i Palmela, Portugal, och Volkswagens dotterbolag, har man satt upp ett ambitiöst mål: De vill etablera sig som den slimmade och mest produktiva fabriken i varumärket Volkswagen. Konceptet ”lean production” syftar till att använda produktionsfaktorer, såsom material, ekonomiskt och effektivt för att förkorta genomloppstider, öka produktkvaliteten och flexibiliteten hos ett företag och dess processer.
För att nå detta och för att möta mjukvarubehov inom det bredare digitaliseringsinitiativet utnyttjade man Mendix.  

Bolaget har arbetat med Mendix sedan början av 2023 och plattformen och -metoden inkluderar praxis med idéer, kravinsamling och evig värdebedömning, för att säkerställa leveransen av en enhetlig portfölj optimerad för värde. Tvärvetenskapliga team över en organisation kan samarbeta i Mendix under hela applikationsutvecklingens livscykel.
Mendix kan också enkelt integrera med olika datakällor och erbjuder en plattformsupplevelse med inbyggd mobildesign, molnbaserad implementering, dataintegration och det senaste stödet för AI-chatbot.
– Vi vann i OEM-kategorin. Detta bevisar att det vi gör fungerar. Men vi är inte klara – det finns utrymme för fler förbättringar, mer effektivitet, fler nya idéer och ny programvara. Vi vill inte vara Volkswagen-fabriken som vann ett prestigefyllt pris, vi vill vara Volkswagen-fabriken som sätter ribban för framgångsrik, pågående digitalisering, hävdar Thomas Hegel Gunther, styrelseordförande och fabrikschef på Volkswagen Autoeuropa. Han tillägger: ”Vårt mål är att utnyttja mer digitaliseringspotential med låg kod för att ytterligare öka vår konkurrenskraft.”

Produktion i Palmela-anläggningen.

Högpresterande plattform
– Inom Volkswagen Autoeuropas digitaliseringsprogram ligger fokus på att bygga nya lösningar så snabbt som möjligt och att kontinuerligt förbättra under korta tidsperioder därifrån. Mendix uppmuntrar detta genom att tillhandahålla en lättanvänd, säker och högpresterande plattform, där företaget kan skapa och utforska sina egna lösningar praktiskt utan att förlora mycket tid i specifikationsfasen, säger Martin Mikoleizig, projektledare för digitalisering hos Volkswagen Autoeuropa.

Från Mendix sida säger CEO, Tim Srock, att Volkswagen Autoeuropa har åstadkommit är ett bra exempel på digitalisering som praktik och inte som projekt.
– Vi gratulerar dem till att ha vunnit OEM-priset från Automotive Lean Manufacturing, det är en enorm prestation. Men det är också spännande att se denna utmärkelse som en milstolpe i något så mycket större – organisationens mål att vara smalare, mer produktiv och effektivare. De har redan bevisat att de kan bedöma och förbättra komplexa utvecklingsutmaningar – det ska bli intressant att se hur mycket längre de går.

Under 2022 tillverkade man 231 000 fordon i fabriken
Några i sammanhanget intressanta bakgrundsfakta är följande:
Volkswagen Group är en av världens ledande biltillverkare med huvudkontor i Wolfsburg, Tyskland. Det verkar globalt, med 119 produktionsanläggningar i 19 europeiska länder och 10 länder i Amerika, Asien och Afrika. Med cirka 676 000 anställda över hela världen. Koncernens fordon säljs i över 150 länder.

Volkswagen Autoeuropa i Palmela, är hem för T-Roc och en av de största utländska industriinvesteringarna i Portugal. 2022 stod Volkswagen Autoeuropa för 1,5 % av den nationella BNP och 4 % av den nationella varuexporten. 2022 blev T-Roc den mest sålda Volkswagen-modellen i Europa. Samma år tillverkades 231 100 fordon i fabriken i Palmela.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title