Annons

Storaffär mellan Ericsson och Volvo Cars kring digitala molntjänster

Ericsson och Volvo Cars avslöjar idag att man tecknat en femårig avtalsförlängning kring telekomgigantens Connected Vehicle Cloud (CVC)-plattform. Det hela handlar om att utveckla det operativa globala stödet för digitala fordonstjänster som Volvo tillhandahåller på 120 marknader världen över. Det tidigare avtalet mellan parterna var från 2012.
- Genom att minska komplexitet inom områden som datalagstiftning och lagringshantering och förbättra tjänstens latens vässar vår plattform användarupplevelsen kring Volvo molnkopplade tjänster, säger Åsa Tamsons, chef för Ericssons affärsområde ”Technologies & New Business”.

Digitala tjänster framstår idag alltmer som en differentierande faktor inom fordonsindustrin. I detta är behovet av en säker och pålitlig infrastruktur som omgärdar tjänsterna en i högsta grad framgångskritisk faktor. Snabbhet och hög kvalitet är centrala punkter.
Detta är ett starkt fokus både för Volvo Cars och egentligen alla aktörer inom bilindustrin, vid sidan av elektrifieringsvågen som nu rullar fram över automotivesektorn.
Säkra och högkvalitativa uppkopplade tjänster kräver förutom vassa mjukvaror en habil infrastruktur, vilket är vad Ericssons CVC-plattform står för. Med kommersiella 5G-lösningar kommer man också att kunna dra nytta av ökad hastighet, låg latens och kapacitet för missionskritiska applikationer, varav autonom körning just nu framstår som en central fråga.

Största affären hittills för CVC-plattformen. Dagens annonserade affär ska också göra det möjligt för Volvo att ge bilägarna kapabiliteter för det senaste inom sånt som automation, hantering av hela fordonsflottor, telematik, navigering och infotainment. Det är också den hittills största dealen för Connected Vehicle Cloud.

Plattformen levererar via flera geografiskt distribuerade centra, lösningar som tar hänsyn till lagar, säkerhets- och integritetsförpliktelser på global nivå. Överensstämmelse med EUs allmänna databeskrivningsförordning (GDPR) är ett bra exempel på detta.

Av detta följer enligt Åsa Tamsons bättre möjligheter för Volvo Personvagnar att fokusera på, ”värdeskapandet av digitala kundupplevelser som differentierar de tjänster bolaget tar fram.”
– Vår CVC-plattform kommer att resultera i snabbare innovation och snabbare lansering av nya tjänster till fördel för Volvo Cars partners och kunder, konstaterar hon i en kommentar.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title