Annons

Svensk PLM-lösning i viktig roll när Royal Navy vässar datahanteringen med hjälp av BAE Systems

Med hjälp av dataanalys för att förbättra fartygs tillgänglighet är S-IKM utformat för att ge snabbare och mer kostnadseffektivt stöd för att säkerställa att rätt information är på rätt plats vid rätt tidpunkt. Det kommer att vara av grundläggande betydelse för att möta de digitala ambitionerna hos Royal Navy och, hävdar BAE Systems, ”drastiskt förbättra det operativa stödet till servicepersonal till sjöss, som på ett tillförlitligt och enkelt sätt kommer åt den information de behöver exakt när de behöver det.”

Typ 26-fregatt i Royal Navy – detta är en av flera fartygsmodeller som kommer att hanteras inom ramen för S-IKM.

Andra värden som förknippas med detta system är att S-IKM också innebär att man får praktisk och lättanvändbar kapacitet för att möjliggöra stöd från krigsfartyg runt om i världen. Det ligger i sakens natur att datatillgänglighet på denna nivå ger bättre support och stöd för krigsfartyg när dessa data kan delas effektivt och säkert mellan alla involverade parter, från Royal Navy och MOD till dussintals industriella leverantörer.
– S-IKM möjliggör detta, samtidigt som MOD kan behålla ”ägande” och kontroll över sina data, summerar David Mitchard, CEO för BAE Systems Maritime Services.

David Mitchard, CEO för BAE Systems Maritime Services.

VIKTIG DEL I ROYAL NAVYS
DIGITALA TRANSFORMATION
Allmänt konstaterar han också att detta kontrakt är en kritisk del av Royal Navys digitala omvandling.
– Genom att leverera sofistikerad dataanalys och verktyg för produktlivsstöd kan vi förbättra fartygs tillgänglighet avsevärt. Kombinationen av vår digitala expertis, djup förståelse för Royal Navy och ett genuint engagemang för innovation gör mig övertygad om att vi kan göra en verklig skillnad i fråga om stödet till krigsfartyg, säger David Mitchard.

Till saken hör vidare att BAE Systems utvecklat S-IKM genom att samarbeta med intressenter över hela branschen, vilket resulterat i att man kunnat identifiera och integrera specialtekniker från andra expertleverantörer. Det är för övrig här som PLM-sidan och Eurosteps samarbetsprogramvara, ShareAspace, finns med i en viktig roll. 

Eurosteps marknadsdirektör, Håkan Kårdén.

– Vår lösning finns med för hanteringen av produktinformation som behövs för driftsfasen av fartygen och de utgör också underlag för underhållsåtgärderna. Denna information ska förstås också finnas tillgänglig i relevanta delar för alla involverade aktörer, säger Eurosteps marknadsdirektör, Håkan Kårdén, till PLM&ERP News.
Andra aktörer som kan sorteras in under ”expertparaplyet” är TIBCOs datahanterings- och analysplattform och Genpacts Cora SeQuence-programvara för hantering av affärsprocesser. Tillsammans ger dessa komponenter ett kraftfullt verktyg för att möjliggöra konfiguration och hantering av teknisk information inom ett brett spektrum av aktiviteter för fartygsstöd. Denna förmåga kan också ge fördelar för andra komplexa försvarstillgångar inom havs-, luft- och landdomäner.

LEVERERAR LIKNANDE LÖSNING TILL KANADAS FLOTTA
Slutligen kan noteras att BAE Systems lösningar också plockats upp av andra försvarsorganisationer. Graham Farnell, direktör för Engineering & Digital Services på BAE Systems Maritime Services, säger att man förutom Royal Navys digitala lösning för krigsfartyg i Storbritannien, också har en annan digital produkt baserad på liknande principer som redan levereras till Royal Canadian Navy och stöder Halifax-klassen av fregatter.
– Våra digitala funktioner definierar en ny era av avancerade och kraftfulla dataverktyg som kan tillgodose komplexa internationella försvarskrav, summerar han saken.

UNDERHÅLLSARBETE. BAE Systems Maritime designar och tillverkar inte bara militärfartyg och ubåtar, inklusive toppmoderna stridsystem och utrustning. De erbjuder också en rad tillhörande tjänster, inklusive utbildningslösningar, underhålls- och moderniseringsprogram för att stödja fartyg och utrustning i tjänst över hela världen och hantering av stödjande infrastruktur.

DEL AV EN AVTALSPOOL I MÅNGMILJARDKLASSEN
S-IKM-kontraktet kommer att levereras som en del av MODs Common Support Model (CSM), värd ca en miljard pund, motsvarande 11,8 miljarder kronor. 
Nu innebär detta inte att S-IKM-kontraktets värde är i denna storleksordning. Detta då CSM-ramverket kombinerar befintliga separata supportavtal för enskilda fartygstyper till en enda, effektivare och mer hanterbar modell. Upplägget går ut på att förbättra tjänsteleverantörernas prestanda. 
Men en hel del är det hur som helst värt. Hur mycket har det inte gått att få information om.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title