Annons

”Revolution krävs”, när VW bygger ny DIGITAL plattform

”När fordonsbranschen kliver vidare i utvecklingsarbetet mot eldrivna- och självkörande bilar är uppbyggnaden av en solid molninfrastruktur en av de största utmaningarna,” skriver PLM&ERP News chefredaktör, Verdi Ogewell, i en betraktelse av den problematik som omgärdar jätteorganisationer, som Volkswagenkoncernen, i utvecklingsarbetet. Han fortsätter: ”En kärnfråga är hur man bygger en lösning som ger uppkopplade fordon tillgång till sömlösa, direktresponderande digitala tjänster. Låt säga att du lyssnar på musik i hemmet som du vill fortsätta lyssna på i bilen. Precis när du kommit iväg i bilen behöver du hoppa in i ett konferenssamtal, samtidigt som du vill ha koll på din kalender. Du vill s a s ha access till de här eller andra tjänster ’on the go’, för att använda ett relevant engelskt uttryck.
Det finns flera sidor på problemet; en av dem handlar om att skapa “tvärgående” kommunikativa kopplingar; ett problem som typiskt blir besvärligt då tredjepartsapplikationer ofta inte ”pratar” sömlöst med varandra. Så hur löser man detta problem, som egentligen gäller alla världens fordonsföretag när de nu ska skapa samlade, kopplade och kundanpassade körupplevelser? Detta är inte bara en teknisk utmaning, utan handlar lika mycket om att få till en kreativ kultur som inspirerar till innovation och gränsöverskridande. Det är disruptionens adelsmärke, som alltid har haft svårt att få fotfäste i stora mallade produktionsorganisationer, där det är andra egenskaper som bygger kvalitet.
Tyska fordonskoncernen Volkswagen satsar i detta på ett partnerskap med Microsoft för att baserat på Azureplattformen utveckla ”Volkswagen Automotive Cloud”, vilket kan beskrivas som en dedikerad global molnplattform för digitala mobilitetstjänster som täcker hela koncernens fordonsportfölj.
- Jag menar att det här blir ett automotive-industrins riktmärke när det gäller att samla sina styrkor och lägga upp på bordet det bästa av vad varje företag i utvecklingskedjan har för att bygga verksamheten tillsammans, säger Heiko Hüttel, chef för uppkopplade fordon inom Volkswagenkoncernen.

Som så många andra automotive-bolag idag jobbar Volkswagen hårt för att förvandla företaget till en digitalt och tjänstedriven organisation. Volkswagens ”Automotive Cloud” spelar en nyckelroll i detta arbete och man kommer att bygga upp mobilitetstjänsterna från grunden baserat på Microsofts Azure-  och IoT Edge-plattformen. Det är heller inga småsiffror vi talar om i sammanhanget: från och med år 2020 kommer fler än fem miljoner bilar per år från Volkswagen-koncernen att vara fullt uppkopplade.

Initialt kommer VW-molnet alltså att utnyttja Microsofts molntjänster, inklusive Azure IoT, PowerBI och Skype, för att på så vis skapa konsumentupplevelser, hantera telematik och produktivitetslösningar relaterat till bilen. Genom att bygga sitt eget dedikerade moln kommer Volkswagen att konsekvent kunna utnyttja dessa mobila tjänster över hela varumärkesportföljen.

Nytt bolag med representanter från både VW och Microsoft. En av bitarna i detta uppbyggnadsarbete innebär att man etablerar en ny juridisk enhet, en ny bolagiserad utvecklingsavdelning, i Nordamerika, nära Microsofts huvudkontor i Redmond, Washington. Här ska inom en snar framtid drygt 300 personer jobba med utvecklingen av VW-molnet. Den geografiska närheten betyder också att man kommer att luta sig tungt mot Microsoftpartnerskapet för att stärka upp arbetet.
För Microsofts del förväntas IT-jätten att tillhandahålla praktiskt stöd, inklusive initiala tekniska konsulttjänster. Den nya enheten ska styrs av ett verkställande råd med affärs- och tekniska ledare som deltagare från båda företagen.

VILL BLI FORDONSINDUSTRINS MICROSOFT. – Vi vill utnyttja vad vi kan från Microsofts kultur och deras teknik; vi vill helt enkelt vara ett bilindustrins Microsoft, när det gäller bilden av Volkswagen och vår resa mot en digital transformation, säger Vis ansvarige, Heiko Hüttel.

Volkswagens Heiko Hüttel konstaterar att initiativet kommer i en avgörande tid för Volkswagen i rollen som en av världens största fordonstillverkare.
– Programvara och tillhörande tjänster kommer att vara nycklar som kommer att differentiera bilproducenterna framöver, säger han. Att bara bygga bra bilar kommer inte räcka. Det är därför VW-gruppen – med betoning på kärnutbudet, alltså våra personbilar – satsar stenhårt på elektrisk- och autonom teknik.
Men här finns givetvis en rad andra bitar. Parallellt speedar man upp utvecklingen av ekosystemet, dels med den egna mjukvarukunskapen och dels med avseende på styrkan hos sina externa partners.
– Framför oss ser vi visionen med bilen som utvecklas till en central knutpunkt inom IoT, så att kunderna kan ta sin värld till och nå den via fordonen.

VW tittar noga på hur Micrsoft har förändrats under Nadella. Volkswagens Automotive Cloud är en integrerad del av dessa insatser och klart är vidare att Microsoft kommer att spela en nyckelroll för att hjälpa företaget att omvandla den modell man har idag till en mjukvaru- och tjänstedriven modell.
– Den nya enheten kommer att få arbetsflöden som uteslutande är inriktade på företagets kultur och omvandling till denna nya modell; detta utöver de tekniska arbetsströmmarna, säger Hüttel och tillägger att, ”Volkswagen är angeläget om att lära sig hur Microsoft har utvecklats under VD Satya Nadella.”

Microsoft har förändrats under Satsa Nadellas (bilden) ledarskap. Man har gått mot att bli en öppnare och mer kreativ organisation, menar Vis Heiko Hüttel.

För Microsoft har verkligen förändrats under Nadellas ledarskap. Ska man jobba ihop med siktet inställt på ett långt och nära samarbete, som är aktuellt i detta fall, har den här typen av kulturella förändringar stor betydelse. Hüttel berättar att han under ett tidigare besök hos Microsoft för några år sedan slogs av den öppna atmosfär han observerade.
– Detta var inte Microsoft jag hade sett några år tidigare, säger han. Det var också då mina tankar kring företag i förändring fick en ny inriktning. Jag insåg att en transformation i ett så stort företag som Microsoft verkligen kan hända. Varför skulle då inte de ofta lite stelbenta fordonsindustriföretagen kunna förändras? Varför skulle vi inte kunna omfamna det jag fick se på Microsoft?

”Vi behövde gå igenom en revolutionär förändring.” Hüttels poäng är att utvecklingen av innovativa, för att inte säga disruptiva, plattformar i långa stycken handlar om just den kulturella stämningen i ett företag. Här måste finnas en öppenhet, en vilja att skapa något nytt, en pionjärkänsla där kreativitet är ett adelsmärke och möjlighet att misslyckas utan att brännmärkas – alltid en viktig bit för att driva utvecklingen framåt – blir ett annat utmärkande drag.
– När vi på Volkswagen bestämde oss för målet att skapa en digital plattform för att integrera bilar, moln och tjänster mot det uppkopplade molnet, erkände vi behovet av att vara smidigare, säger Hüttel och han hävdar att företaget har moderniserat sin digitala strategi de senaste månaderna, integrerat vissa verksamheter och köpt flera mjukvaruföretag.
Men för att bli ett kundcentrerat företag, med ett ekosystem som kopplar upp sina fordon, bestämde Volkswagen att satsa på partnerskapet med Microsoft.
– Vi kom fram till att vi behövde förändras på ett närmast revolutionärt sätt, deklarerar Hüttel. Vi vill utnyttja vad vi kan från Microsofts kultur och deras teknik; kanske helt enkelt vara ett bilindustrins Microsoft, när det gäller bilden av Volkswagen och vår resa mot en digital transformation. Vi vill som en av de väsentliga och ledande digitala aktörerna på marknaden.

Med Microsoft-samarbetet tar VW ett avgörande steg i omställningen till mobilitetsleverantör med ett vasst digitalt ekosystem.
VD, Herbert Diess, säger att samarbetet ska ”turboladda” den digitala omsättningen.
– Tillsammans kommer vi att spela en central roll när det gäller att forma morgondagens mobilitet, säger han.

ENTUSIASM OCH PIONJÄRARBETE. CEVT, China Euro Vehicle Technology, som är Geelys dotterbolag där man utvecklar fordonsplattformar till Volvo Cars och Geelys olika fordon.
Det bildades 2013 och är ett utmärkt exempel på hur man kan försätta berg när man flyttar ut delar av utvecklingsprocessen som kräver en öppen, utforskande och kreativ miljö; vilket är ett av de mål VW-koncernen har med upprättandet av ett eget nordamerikanskt utvecklingsbolag för den digitala ”cloud-plattformen”. För Volvo Cars och Geelys del startade tanken kring ett eget utvecklingsdedikerat bolag i samband med att man sökte efter en produktutvecklingspartner. Uppdraget att fixa detta gick till rutinerade Saab- och GM-mannen Mats Fägerhag. Efter en del sonderande på marknaden lanserade han en lite annorlunda lösning, som alla i sammanhanget gillade: ”Vi bygger upp ett eget företag som inte bara hjälper VCC utan även Geely med att utveckla de plattformar som behövs”. Så föddes CEVT och den så kallade CMA-plattformen (Compact Modular Architecture). CMA är utvecklad för mindre bilar och öppnar för en framtid med djärvare design och teknik, vilket gäller för exempelvis premiumbilarna i 40-serien, men också för utveckling av andra bilar som tas fram inom konstellationen Volvo Cars och Geely.

Volvo Cars, Geely och det goda CEVT-exemplet. Man kommer i samband med det VW nu gör tillsammans med Microsoft att tänka på hur Volvo Cars och Geely gjort för att skapa en effektiv produktutvecklingsorganisation för att ta fram plattformar för att bygga nya bilmodeller. Man skapade redan 2012 ett separat bolag för ändamålet: CEVT.
När PLM&ERP News besökte bolagets anläggning i Göteborg slogs man av att organisationen präglades av precis allt det som VW-koncernen nu söker: öppenhet, kreativitet och intensivt pionjärarbete. Det mesta av vad man producerat här kännetecknas också av detta, exempelvis när man implementerade och drog igång det PLM-system som behövdes för att stötta verksamheten – det tog bara 9 veckor innan man var uppe och rullade. Normalt har sådant tidigare tagit år – entusiasm kan verkligen försätta berg …
PLM&ERP News kommer att titta närmare på hur CEVT utvecklats i en kommande artikel.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title