Annons

Tesla riskerar miljardsmäll efter stämning gällande patentintrång

Elfordonstillverkaren Tesla är pressat på flera fronter idag. Inte nog med att man har produktionsproblem, idag blev det klart att tillverkaren av vätedrivna semi-truckar, Nikola Motor, har lämnat in en stämningsansökan om patentintrång mot Tesla.
Enligt stämningsansökan från amerikanska Nikola Motor har det påstådda patenstintrånget orsakat skador överstigande 2 miljarder dollar, enligt Reuters. Tillverkaren grundar sin stämningsansökan på att man fått sex designpatent godkända av den amerikanska motsvarigheten till Patent- och registreringsverket, PRV, mellan februari och april i år. De handlar om bl a Nikola One-modellens svepta vindruta, mittdörr och flygplanskropp till dess stötfångare, sidoklädsel och generella design.

I bakgrund vilar en stigande irritation från Nikola i kölvattnet av Tesla-grundaren Elon Musk presskonferens i november ifjol då han presenterade deras nya eldrivna lastbil Tesla Semi.

Tesla Semi ruskar om branschen. Man ska förstås inte heller vara speciellt överraskad över att en ny lastbil från Tesla är något som ruskar om branschen. När deras Semi sedan väl presenterades var det framför allt räckvidden som överraskade. Enligt Elon Musk ska det nyutvecklade fordonet klara runt 80 mil. Detta var överraskande långt, inte minst med tanke på att detta värde gäller vid landsvägsfart och med full last. I USA betyder detta att det fullastade fordonet väger drygt 36 ton. Detta, menade Musk, räcker mycket långt sett ur ett branschperspektiv.

– 80 procent av transporterna är under 400 kilometer. Det innebär att man kan leverera något till mitt i ingenstans och köra tillbaka på en enda laddning, sa Teslagrundaren under presskonferensen.

Tesla Semis räckvidd överraskade – 80 mil var mer än vad förhandsspekulationerna indikerade. En av punkterna i Nikola Motors är dock den svepta vindrutan, som man menar innebär ett patentintrång…

En av de saker som efter presskonferensen diskuterades mest var den coola designen. Förarhytten kan beskrivas som snygg och användarvänlig med en 360-gradig utsikt baserat på en kombination av fönster, bildskärmar och bildskärmar. Just vindrutans hållbarhet ifrågasattes av motorjournalisterna; något som Elon Musk hävdade inte alls är något problem.
– Den kan tåla en termonukleär explosion, avfärdade han det med.

Tesla planerar produktionsstart 2019. Inom parentes kan nämnas, när det gäller fordonets motor, att baserat på batterikapacitet och -intervall, skulle motoreffekten (vid typisk marschhastighet) vara 120 kW eller 30 kW per motor. Vidare konstaterade PLM&ERP News i en presentationsartikel att lastbilen bara behöver 160 hk för att upprätthålla en stadig högre hastighetsnivå. Regenerativ bromsning utnyttjar tröghet, vrid motorerna till generatorer för att ladda batterierna och minska slitage på bromsarna. Tesla säger att de fabriksmonterade bromsarna är konstruerade för att hålla lastbilens livslängd.

Planen är att Tesla ska komma igång med produktionen av sin nya ellastbil under 2019.

NikolaOne lastbilen som utvecklas tillsammans med Bosch (drivlina) har onekligen vissa likheter, inte minst när det gäller vindrutans utformning, med Teslas Semi.

Nikola Motors samarbetar med Bosch. När det sedan gäller Nikola Motors fordon så har man i samarbetet med tyska verkstadsjätten Bosch utvecklat egentligen två elektriska, vätgasdrivna lastbilar med nollutsläpp, som klarar av de långa distanserna lastbilstransporter ofta kräver: Nikola One och Two. 

Boschs elektroniska drivlina, som kombinerar motor, kraftelektronik och växellåda i en enhet, är en väsentlig del i utvecklingen av dessa. I el-lastbilsmodellerna One och Two kommer Boschs e-axel sammankopplas med bränslecellsteknik, för att ge lastbilarna räckvidden som krävs för att klara långa transporter.
– Bosch är en inkubator för elektromobilitetslösningar. Oavsett om det handlar om en start-up eller etablerad fordonstillverkare bidrar Bosch med påskyndad utveckling, säger Dr. Markus Heyn, ledamot i Boschs styrelse med ansvar för avdelningen Commercial Vehicle Organization.

Lastbilarna har ett vridmoment på över 2 700 newtonmeter och 1 000 hästkrafter – nästan dubbelt så många som dagens lastbilar. Bosch och Nikola kommer även gemensamt att utveckla det övergripande drivsystemet för lastbilsserien, med planerad produktion 2021.

Tesla tillbakavisar stämningen. Sammantaget återstår nu frågan om det existerar något patentintrång eller inte.

Från Tesla tillbakavisas kritiken och och man hävdar med en lätt ironisk sväng att, ”det är patenterat uppenbart att stämningsansökan inte har något att komma med.”

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title