Bland äldre är det ännu vanligare att man behöver lägga onödig tid på IT-relaterade uppgifter och strul. I åldern 18–29 år svarar endast 22 procent av respondenterna att IT-relaterade problem och IT-strul är den vanligaste administrativa uppgiften, men bland respondenterna som är 60 år eller äldre är det hela 41 procent som svarar att detta är den vanligaste administrativa uppgiften.
Vad ska ett bra affärssystem kunna leverera? En annan intressant siffra ur undersökningen, där 505 svenska kontorsanställda tillfrågades, är att en majoritet (62 procent) anser att de arbetar i antingen helt eller delvis lättanvända och moderna affärssystem, trots att de samtidigt säger att de har problem med IT-strul. Mer än var fjärde svensk kontorsanställd (27 procent) säger dock att de inte arbetar i lättanvända och moderna affärssystem.
– Att anse att ett affärssystem är bra och modernt, samtidigt som man regelbundet måste hantera IT-strul som ett bra affärssystem inte skulle orsaka, är motsägelsefullt och säger en del om hur dåliga vi är på att ställa tillräckligt höga krav på våra affärssystem, säger Katarina Gunnarsson. Detta späs på av en allmän okunskap kring vad ett riktigt bra affärssystem faktiskt ska kunna leverera, och där behöver vi inom affärssystembranschen bli bättre på att informera om vad affärssystem kan göra för att minska IT-strulet och förenkla arbetsvardagen.
Om undersökningen. Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 10–12 juli 2018 har sammanlagt 505 intervjuer genomförts via internet med tjänstemän i åldersgruppen 18+ år över hela Sverige.