Annons

Utbredd AI-skepsis bland svenska företag visar färsk svensk undersökning

”BRIST PÅ TYDLIGA DIGITALISERINGSSTRATEGIER.” Tidigare i veckan publicerade AI-kommissionen rapporten "Färdplan för Sverige" – en samling åtgärdsförslag för att stärka Sveriges tillämpning av AI och konkurrenskraft. Rapporten lyfter bland annat hur företag kan dra stor nytta av AI för att växa, utvecklas och driva innovation men att det krävs investeringsvilja samt ett politiskt ledarskap med en strategisk plan och handlingskraft för att uppnå dessa nyttor. 63 färdiga förslag, 12 områden att utreda och 17 miljarder på tio år. Det är kontentan av AI-kommissionens färdplan som regeringen nu ska ta ställning till.
”En inspirerande rapport,” hävdade i måndagens gästkrönika på PLM&ERP News, Volvo Groups Jair Ribeiro, Analytiker & Insiktsledare och den svenska lastbilstillverkarens seniora expert inom Artificiell Intelligens. ”Visst finns det utmaningar,” tillade han och pekade bl a på att, ”samtidigt som vi är kapabla till djupgående innovation, kämpar vi med att översätta att innovation i skala. Denna klyfta mellan uppfinning och kommersialisering håller oss tillbaka.” Detta återspeglar direkt den fragmenterade lagstiftningsmiljön i Sverige och förvisso också inom EU, där det inkonsekventa stödet för att skala högteknologiska satsningar över medlemsländerna, menar han. Skillnaden mot inställningen i konkurrerande länder som USA och Kina är påtaglig: ”Där finns det en samlad strävan att främja innovation genom regulatorisk flexibilitet och ett enhetligt förhållningssätt till riskkapital, medan Europa verkar fastlåst av sina egna regler. Ironiskt nog, enligt min åsikt, kan själva strukturerna som är utformade för att skydda oss kväva vår förmåga att förnya oss,” konstaterar Ribeiro, som ändå är optimist: ”Som europeisk teknikledare förblir jag optimistisk. Jag tror att vi har talangen, infrastrukturen och visionen – vad vi behöver nu är att agera beslutsamt och samarbeta.”
Men hur ser det i övrigt ut i Sverige när det gäller AI-sidan och chefer inom ledningsgrupperna i de svenska bolagen?
Bilden är blandad, men färsk undersökning från Columbus, genomförd av Sifo och Mantap, visar att, bara en av tre chefer (36 procent) i svenska företags ledningsgrupper tror att AI kommer att ha en positiv påverkan på verksamheten. Bland medarbetarna är siffran ännu lägre – endast 19 procent delar den positiva bilden, medan 29 procent istället har motsatt uppfattning. Columbus undersökning belyser också en utbredd oro för AIs inverkan på arbetsroller. Mer än hälften av cheferna (56 procent) tror att deras tjänst kommer att ersättas av AI, jämfört med endast 39 procent av medarbetarna.
”Vi delar AI-kommissionens slutsatser om att det är avgörande för Sveriges konkurrenskraft att svenska företag lyckas med implementeringen av AI. Men för att lyckas måste såväl chefer som medarbetare anamma tekniken,” säger Tobias Andersson, VP och senior Advisor Strategy & Change på Columbus.

Tobias Andersson säger också att, ”det naturligvis är ett stort problem om det finns en utbredd oro och skepsis kring AI.”
Klart är hur som helst att oron över arbeten och yrkesroller kan försvinna har en tillbakahållande effekt. Men det finns också andra mer övergripande hinder.

Brist på digitaliseringsstrategier
Ett sådant hinder för implementeringen av AI som Columbus-undersökningen belyser är bristen på tydliga digitaliseringsstrategier. En av tre chefer (35 procent) och nästan hälften av medarbetarna (49 procent) upplever att företagets digitaliseringsstrategi är otydlig.  

 ”För att minska företagens AI-skepsis och bygga förståelse för dess fördelar måste företag lägga större fokus på att utbilda, engagera och kommunicera med sina medarbetare. På samma sätt som AI-kommissionen rekommenderar ett AI-lyft för hela samhället behöver företag investera i AI-kompetens och innovationsarbete relaterat till den nya teknikens möjligheter,” avslutar Tobias Andersson. 

Om undersökningen och Columbus 
När det gäller chefer har Mantap genomfört en kvantitativ datainsamling som gjorts via webbintervjuer till ett slumpmässigt riksrepresentativt urval av målgruppen, som utgjorts av kvinnor och män i åldrarna 20–65 år, och som sitter i ledningsgruppen på företag med över 500 miljoner kronor i omsättning och har över 200 anställda inom branscherna tillverkande industri, detaljhandel och livsmedel. Undersökningen genomfördes under perioden 10 april–2 maj 2024. Antalet fullständiga svar var 335 stycken.  

När det gäller medarbetare i företagen intervjuades totalt 4909 personer i åldern 18–66 år, varav 1141 var sysselsatta inom följande branscher: tillverkande industri, detaljhandel, livsmedel, life science eller medicinteknik/medtech. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen). Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 12–26 april 2024. Antalet fullständiga svar är 1 141 stycken.  

Beställaren av studien, Columbus, är ett internationellt konsultbolag som jobbar inom digital transformation. Bolagets medarbetare är specialiserade på företag inom tillverkning, life science, livsmedel samt detaljhandel och distribution. Man ger råd, implementerar och hanterar affärskritiska lösningar med hög säkerhet och levererar molnbaserad ERP, e-handel och CRM för att optimera hela värdekedjor och affärsprocesser och har över 1600 experter inom teknik- och affärsrådgivning.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title