Annons

Vart är Autodesk på väg? Analytikern Allan Behrens om Autodesk University 2023 och den artificiella intelligensens stora år

Vart är Autodesk på väg? Frågan är väl värd att fundera närmare på efter det nyligen avhållna jätteeventet Autodesk University 2023 i Las Vegas. Autodesk är kommersiellt sett störst i världen på CAD-system – sett över hela spektrumet av områden som produktdesign, tillverkning, AEC och underhållning med mjukvaror som AutoCAD, Inventor, Revit m fl - men har över tid även flyttat fram sina positioner på de flesta domäner vid sidan av CAD som är kopplade till produktutveckling, tillverkning, bygg och anläggning. PDM, cPDm (collaborative Product Definition management), simulering och analys, CAM-mjukvara, IoT, m fl – på alla fronter pekar kurvan skarpt uppåt över bolagets vilja att erbjuda breda kapabiliteter till framför allt mainstream-marknaden. Lägg till detta att man varit en pionjär när det gäller moln-baserade teknikplattformar och SaaS-modellen (Software-as-a-Service) där man byggt upp större sömlöst kopplade system-plattformar, som Fusion 360 inom industriell produktutveckling, Autodesk Platform Services (Forge) eller Forma inom AEC.
- Vart Autodesk utvecklingsmässigt är på väg är alltså av stor betydelse, konkluderar erfarne analytikern Alla Behrens, grundare och chef för Taxal. PLM&ERP News bad honom att summera sina intryck av 2023 års Autodesk University (AU).
”Årets evenemang fungerar som ett industriellt riktmärke gällande mjukvara för industriell design. AU är stort – 10 000 deltagare - fräscht och intensivt. Men för mig är AU framför allt en möjlighet att få insikt i Autodesks situation, deras vägbeskrivningar, produktuppdateringar, nyheter och kundernas känslor inför allt detta. I år var det överlägset mest framträdande budskapet det om AI, Autodesk AI sålunda. Bolagets egen beskrivning är att AI-lösningens förmåga handlar om att "automatisera, analysera och utöka din design och förmåga att skapa effektiva arbetsflöden".
Kan man det? Det är lite tidigt att slå fast detta, menar Behrens. Kundexemplen med produktanvändningsfall är av förklarliga skäl ännu begränsade. Därmed blir det, ”svårt att belysa den verkliga effekten av och formen som AI kommer att få i deras (Autodesks) applikationsportfölj och underliggande teknikstack(ar),” noterar han. Men ingen behöver tvivla på Autodesks kapacitet att ge sina användare vassa verktyg.
- Jag älskar att höra och se vad kunder gör med bolagets programvara. I stort sett varje presentation jag gick på, förutom analytikerpanelens sessioner, innehöll en kundberättelse eller presentation som lyfte fram programanvändning och fördelar.
Men AI är toppnumret i dagens mediarapportering, både allmänt och ifråga om årets AU. Dess funktioner och former tar plats på tidningsomslagen, liksom oron för dess effekter och inflytande. Bra eller dåligt? Klicka på rubriken för att läsa mer om saken i Allan Behrens rapport från eventet. Det finns saker att fundera på som går i båda riktningarna.

”Som sagt, tvivla inte på att Autodesk tror att AI kommer att betyda mycket i produktutvecklings-världen. Inte minst i Autodesk-miljön. De många omnämnandena av Autodesk AI över AU gjorde detta kristallklart.

Men som sagt det finns inslag som indikerar på att försiktighet kring AI är värdefullt, liksom värdet av att se fantastiska möjligheter. Men balansgången kan vara delikat.
Det finns en nödvändig oro och varningar förekommer om användningen av AI. Till exempel intag och användning av proprietär data. Även om Autodesk är angeläget om att lyfta fram att kunddata verkligen är kundernas, noterade de att de hade 40 petabyte med klientdata som är tillgängliga att mata in i sina datamodeller. Jag hoppas att de behandlar dessa uppgifter med tillbörlig omsorg och respekt.
På en mer gripande punkt inkluderar Autodesks nuvarande planer kring AI ännu inte ämnen och initiativ som kan dra nytta av (kanske på plats) kundbefolkade datauppsättningar.

Bortom AI – Autodesks applikationsportföljer mognar allt mer
När man går bortom AI är det tydligt att Autodesks applikationsportföljer fortsätter att öka både i bredd och mognad.

Deras AEC- och konstruktionslösningar är fortfarande oerhört imponerande, breda och robusta. Deras kundkrets, som sträcker sig från mikroföretag till blue chip-konglomerat, verkar på det hela taget vara nöjd.
Det fanns dock flera kunder jag pratade med som uttryckte ett visst intresse – kanske med en mild oro vågar jag påstå – för när de kan förväntas överväga Autodesk Forma som ett lönsamt alternativ till Revit och hur och när de kan migrera.
På design- och tillverkningsfronten verkar det intressant nog finnas en mer högljudd grupp som uttrycker oro över flytten av Inventor till Fusion.

Det verkar som att flytta design från Revit till Forma är enkelt och sammanhängande, och man kan till och med flytta tillbaka från Forma till Revit, igen. Och detta med full informationssäkerhet och med möjlighet att arbeta med modellerna igen väl tillbaka i Revit.

När det kommer till Inventor och Fusion finns det en mindre funktionell dubbelriktad interaktion. När du flyttar till Fusion kommer designen med full funktion, men på returvägen, blir det mindre av den varan.

Kort sagt, evolutionens natur (Inventor to Fusion) är därför enkel om du vill arbeta med nya projekt i Fusion, men för dem som tittar på att använda en blandning av mjukvara (Inventor och Fusion) för projekt – tja, de kanske vill vara medvetna om begränsningar för returvägar. Detta är inte en showstopper för de flesta användare och liknar i verkligheten de faciliteter som erbjuds för att flytta till/från/till de flesta andra CAD-system.

Dagens gästkrönikör på PLM&ERP News, Taxalanalytikern Allan Behrens.

Blir Fusion valet för de flesta nya kunder?
Apropå ämnet Fusion: Jag har alltid varit imponerad av dess kapacitet och integrationen av moduler som CAM och PCB-layout (Printed Circuit Boards). Det är uppenbart för mig, med tanke på det mer moderna utseendet/känslan och snabbt utvecklande möjligheter, att Fusion kommer att vara valet av lösning för nästan alla nya kunder, och en evolutionär sådan, baserad på projekt- och funktionstillgänglighet för befintliga kunder.

Med öppenhet citerad som en nyckeldefinierande egenskap hos företag och teknik, ”ligger beviset i puddingen”, som vi britter säger. Spridningen till tredjeparter och entusiasmen som visades av deltagare i Autodesk Platform Services-sessioner (tidigare känd som Forge) speglar den moderna verkligheten i moln-eran och värdet av öppna APIer och webbaserad karaktär hos moderna (i detta fall Autodesks webb) plattformar .
Även om Autodesks plattformstjänster inte är något nytt, börjar de nu förses med många fler exempel på praktisk tillämpning. På AU tillkännagavs, som ett exempel, en länk mellan Fusion och EDA-tungviktarens (Electronic Design Automation) Cadence Design Systems med deras Allegro X- och OrCAD X-plattformar. Denna länk ger en dubbelriktad länk mellan (Cadence) PCB-designers och (Autodesk Fusion-baserade) mekanik-ingenjörer.

En sak under eventet som mycket spännande handlade om en demonstration av Autodesks XR (Extended Reality). Denna visade hur Autodesks XR-teknik har utvecklats i snabb takt. På utställningen visades en demonstration av samarbete med Metas senaste headset, där interaktiviteten i 3D-världen kom med en bildhastighet som gjorde upplevelsen mycket närmare ”naturlig”. Väldigt imponerande.

Försäljning och kanalerna
Apropå försäljning och kanaler. Egentligen inte mycket att säga, eftersom ämnen om försäljningsprestationer och partners var ganska osynligt i år. Med fokus på sånt som ”molnet” sker det en transformation bakom kulisserna som indikerar en övergång från äldre ekosystem från tredje part till nya hybridrelationer. Som sagt, AU är inte nödvändigtvis det bästa evenemanget för att fånga feedback om dessa typer av transformationer, särskilt när det är schemalagt nära finansiella meddelanden.

Kundernas magiska fingrar imponerar
Till sist, en mycket viktig sak: Jag älskar att höra och se vad kunder gör med Autodesks programvara. I stort sett varje presentation jag gick på – förutom analytikerpanelens sessioner – innehöll en kundberättelse eller presentation som lyfte fram programanvändning och fördelar. Jag hann också närvara vid Design and Make-utmärkelserna som fokuserade på vinnare i tre kategorier: Årets innovatör, Accelerating Transformation och Making a Better World.

Även på utställningsgolvet fanns det många spännande kundcase. Bland dessa fanns de som visade tillverkningsbara byggnader baserat på mycel (svamp)-baserat innehåll. Detta syftade till att leverera bostäder till överkomliga priser.

Annat cirklade kring generativ design och t ex kolfiberfyllda BAC Monos ensitsiga sportbilar, och en utställning som visade det senaste inom elbilsteknologier och design och tillverkningsmetoder som används av Rivian, en startup för fritids-EV på västkusten som också är Amazons utvalda partner i deras framtida elbilsprogram.”

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title