Den nya modellserien både symboliserar och exemplifierar den förvandling som företagets verksamhet har genomgått de senaste åren, något som manifesterat sig med nya globala försäljningsrekord fem år i rad sedan 2014 och en kraftigt förbättrad lönsamhet.
Efter att ha förvandlat utseendet på Volvo Cars modellprogram och vitaliserat varumärket Volvo de senaste åren kommer de tre designspecialisterna nu att fokusera på designmöjligheter som skapats av företagets skifte mot elektrifierade och slutligen autonoma bilar.
XC90 först med det nya formspråket. Den stora SUV:en XC90, lanserad 2014, var den första modellen att introducera Volvos nya formspråk. Den satte tonen för de efterföljande nya bilarna i 90, 60 och 40-serien, baserade på de modulära fordonsarkitekturerna SPA och CMA, som möjliggör proportionerna som ”andas” premium.
Alla tre SUV:arna i modellprogrammet vann prestigefyllda ”Årets bil” i Nordamerika, Asien och Europa, vilket visar på framgångarna för Volvos nya designspråk.
– Vi har en vänskap som är riktigt bra och ett bra sätt att arbeta tillsammans som kollegor. Innan Max och jag kom till Volvo skapade Thomas strategin och efter det byggde vi teamet som behövdes för att förverkliga hans vision. Resultatet ser vi här idag, med en rad fantastiska bilar, säger Robin Page, designchef på Volvo.
– Jag tror att vi verkligen lyfte Volvos design till premiumsegmentet. Thomas största styrka är att han är en visionär och har en känsla för vad som blir nästa stora grej. Robin har förvandlat interiördesignen och Volvos kvalitet till ett absolut riktmärke, tillägger Maximilian Missoni, chef för exteriör design.
Värdet av kreativ design. Teamets samarbetsstrategi sträcker sig bortom design. Man arbetade till exempel nära Volvo Cars säkerhetsexperter vid utvecklingen av kommunikationsmetoder för framtida självkörande bilar, som visat i 360c-konceptet. Konceptet illustrerar även värdet av kreativ design som öppnar upp nya potentiella affärsmöjligheter.
– Vi har sett en massiv förändring de senaste fem åren, från den punkt där Volvo befann sig till där vi befinner oss nu. Mycket av det handlar om designen av bilarna och det faktum att de även representerar Volvo och Skandinavien. Om man tittar på nästa generations bilar, kommer det att bli intressant att se hur vi tar till oss nya tekniker och skapar essensen av skandinavisk design i dessa nya produkter, säger Robin Page.