Annons

Volvo och Renault mångmiljardsatsar i gemensamt bolag som ska ta fram en helt ny familj av elektriska skåpbilar

AUTOMOTIVE. Det börjar hända stora saker inom transportindustrin relaterat till klimatproblematiken. Idag meddelar franska Renault Group, Volvo Group, och logistikföretaget inom shipping, CMA CGM Group, att man går samman och bildar ett nytt gemensamt ägt bolag för att möta de växande behoven av koldioxidfri och effektiv logistik med en helt ny generation elektriska skåpbilar.
Det första man tänker på i sammanhanget är den stora elektrifieringsvågen som nu rullar genom världens fordonsbyggare, men också att man börjar tittat på lösningar kring att driva fram tillverkningsprocesser som i största möjliga mån minimerar koldioxidavtrycket. Detta är i sin tur en reflex av att klimatförändringarna påskyndar behovet av elektrifieringsövergång, liksom insikten att framtida CO2-regler för transport av varor och tillgång till städer drastiskt förändrar det logistiska ekosystemet. Elektriska skåpbilar passar som hand i handske i detta.
Klart är vidare att en del aktörer agerar snabbare än andra och när de stora spelarna inom transportfordons-tillverkning, Renault och Volvo - med logistikbolaget CMA CGM som en adderad tredjepart - nu går samman med ändamålet att minska koldioxidavtrycket, blir man pionjärer och leder denna nya marknad med en helt ny generation av fullt elektriska skåpbilar och tillhörande tjänster.
- Vi är glada över att ta ytterligare ett steg i vår resa mot hållbara transportlösningar genom den tänkta etableringen av ett nytt företag, , säger Martin Lundstedt, VD och koncernchef för Volvo Group, och tillägger: ”Volvokoncernen är mån om att fortsätta erbjuda sina kunder komplett trans hamnlösningar som hjälper dem att minska koldioxidutsläppen i sina värdekedjor. Vi ser en växande efterfrågan på rena, effektiva och säkra stadstransporter. Partnerskap och samarbete är nyckeln för att uppnå detta.”
I pressmaterialet konstaterar de tre bolagscheferna - som förutom Martin Lundstedt är Luca de Meo, CEOD för Renault Group och säger Rodolphe Saadé, ordförande och CEO för CMA CGM Group – att bakgrunden är att professionella kunder reda möter en ökande press på kostnaden för användning, behov av säkrare elektrifiering och fullt uppkopplade fordon till sin verksamhet. - År 2030 kommer den europeiska marknaden för elektrifierade skåpbilar att tredubblas, vilket utlovar en enorm möjlighet till ett helt nytt erbjudande för lätta lastbilar, särskilt inriktat på blomstrande e-handels- och uthyrningsföretag, hävdar Luca de Meo.
Vilken väg man väljer när det gäller PLM, automation och de digitala verktyg som behövs för produktframtagningen återstår att se. I dagsläget jobbar Volvo huvudsakligen i PTC-miljö (Creo CAD och Windchill), med inslag (t ex tidigare hyttdesign) av sitt legacy-system från Dassault Systemes (CATIA). Detta medan Renault som franskt bolag huvudsakligen jobbar i Dassaults-miljöer.

Samtidigt kommer smärtpunkterna för logistikaktörerna att åtgärdas med vad man beskriver som, ”överlägsna och säkra lösningar ombord på den nya Software Defined Vehicle-plattformen och ett brett ekosystem av skräddarsydda lösningar.”

Renault och Volvo ska initialt äga 50 procent vardera
När det gäller det nya bolaget som ska bildas tecknar Renault och Volvo ett bindande avtal om att lansera detta, där de initialt kommer att inneha vardera 50 procent av aktierna. I planerna kring det nya bolaget ingår vidare planer på att investera 300 miljoner euro, motsvarande nära 3,5 miljarder kronor, vardera under de kommande tre åren.
Parallellt undertecknar CMA CGM Group en icke-bindande avsiktsförklaring med Renault Group och Volvo Group om att gå med i det nya företaget, och investerar i detta 120 miljoner euro genom PULSE, som är logistikbolagets energifond, dedikerad att påskynda minskningar av koldioxidutsläppen inom transport- och logistiksektorerna.
Skapandet av det nya bolaget väntas i början av 2024 och är fortfarande föremål för slutförandet av alla regulatoriska godkännandeprocesser. Det framtida företaget är planerat att verka under sin egen företagsidentitet och kommer att vara baserat i Frankrike.

– Idag är vi mycket stolta över att ge oss ut på denna resa med Volvo Group för att erbjuda de bästa lösningarna till våra professionella logistikkunder, säger Renault-basen, Luca de Meo.

Modularitet och säkerhet
Fordonen som tas fram i det nya bolagets regi kommer att byggas på en ny helelektrisk LCV ”skateboard-plattform”, som kommer att präglas av hög modularitet för olika karosstyper till låg kostnad och genombrott för säkerhetskrav.

Genom att också jobba med den nya Software Defined Vehicle-arkitekturen (SDV) kommer fordonet att inkludera, ”oöverträffade möjligheter att övervaka leveransaktiviteten och användarnas affärsprestanda, vilket minskar den globala användningskostnaden för logistikaktörerna med 30 %.”
De uppkopplade tjänsterna som möjliggörs av den mjukvarudefinierade fordonsteknologin kommer att erbjuda kunderna uppdaterade fordon genom hela produktlivet. Själva skåpbilen kommer att erbjuda enastående kompatibilitet för stadsmobilitet, hög polyvalens för skräddarsydda lösningar, olika batterikapacitet med oöverträffad 800V-funktion för skåpbilar.

Martin Lundstedt, Volvo-bas.

Robust affärsplan och expertis  
Det nya företaget kommer att vara helt oberoende och kombinera smidigheten hos ett nystartat företag med den starka ryggraden hos dess branschledande partners. Men med detta sagt kommer Renault Group och Volvo Group i alla fall att hjälpa till. Målet är att dela investeringar i forskning och utveckling, R&D, och dra nytta av befintligt kunnande, tjänster och industriellt fotavtryck till det nya planerade företaget. Med smart kapitalallokering genom dessa tre inom respektive område mycket framgångsrika aktörer, kommer det nya bolaget att bygga på en solid och effektiv affärsmodell.
Både affärsmässigt och tekniskt har de båda bolagen flera komplementära kapabiliteter att tillföra det nya bolaget:

Volvo Group är världsledande på tunga lastbilar, och har en stark marknadsposition på ellastbilssidan, där man var tidigt ute med serieproduktion.
  • Volvo Group är förstås välkänt både i Sverige och som global lastbilsproducent i tätposition, i stark konkurrens med Daimler Trucks, med en stark kundbas av professionella logistikföretag, ett globalt servicenätverk och en bred erfarenhet av drifttid och produktivitetstjänster. Sådana tjänster kommer, i kombination med den innovativa fordonsplattformen, att bidra till en komplett lösning för koldioxidfri urban logistik.
  • Renault är duktigt på utveckling av lätta kommersiella fordon och som ”innovativ ledare inom elfordon” kommer Renault Group att ge kunskap om hur man utvecklar och tillverkar i stor skala på den elektriska plattformen med sin första Software Defined Vehicle-arkitektur. Denna erbjuder f ö god erfarenhet av att jobba i öppen källkod kopplat till fordon i den logistiska affärsmiljön.
    Renault-chefen, Luca de Meo, påpekar att CMA CGM, som en global aktör inom alla segment av försörjningskedjan, kommer att hjälpa det nya företaget att bygga lämpliga lösningar som kan passa alla transport- och försörjningskedjeaktörers behov, baserade på effektiva end-to-end-lösningar.
    – CMA CGM kommer också att tillföra sitt kunnande från en global logistikaktör, och förbättra lösningarna och B2B-erbjudandena som kommer att möta behoven hos alla logistikaktörer, säger han och tillägger:
    – Elektrifiering och digitalisering banar väg för en revolution på marknaden för lätta lastbilar. Renault Group avser att vara ledande i denna omvandling och samtidigt säkerställa ett robust och effektivt värdeskapande. Idag är vi mycket stolta över att ge oss ut på denna resa med Volvo Group för att erbjuda de bästa lösningarna till våra professionella logistikkunder. Vi ser också fram emot att CMA CGM ska ansluta sig till företaget. Det nya företaget är den nystartade, oöverträffade kombinationen av de kompletterande tillgångarna hos 3 mästare: en ledande lastbilstillverkare, expert på skräddarsydda tjänster, en mästare av de globala leveranskedjorna och en europeisk elbilspionjär och ledare för LCV. Alla ingredienser är till för att komma fram till något helt unikt.
Elfordons-tillverkning hos Reanault, duktigt på lätta transportfordon.

Verksamhetsstart i början av 2024 – bolaget baserat i Frankrike
– Som ledare inom transport och logistik är CMA CGM Group stolta över att gå samman med en stor europeisk biltillverkare och en ledande global lastbilstillverkare, Renault Group och Volvo Group, för att skapa detta nya företag av elektriska skåpbilar. Detta är ett omfattande och innovativt partnerskap: vi investerar inte bara i det här projektet, utan vi kommer också att ta med oss vår kunskap och expertis för att säkerställa inkommande och utgående logistik, medan några av dessa fordon i slutändan kan användas för att minska koldioxidutsläppen i vår flotta. Genom denna nya investering av vår Pulse Fund i elektrisk mobilitet fortsätter vi vårt åtagande att påskynda koldioxidutsläppen av vår verksamhet och vår sektor, säger Rodolphe Saadé, ordförande och VD för CMA CGM Group.

Det gemensamma företaget är planerat att starta sin verksamhet i början av 2024, beroende på slutförandet av alla regulatoriska godkännandeprocesser. Det efterföljande inträdet av CMA CGM i företaget är också föremål för slutförandet av regulatorisk godkännandeprocess.

Detta projekt lämnades in som svar på en utlysning av projekt i Frankrike 2030, i linje med målen för innovation och elektrifiering.

Det framtida företaget är planerat att verka under sin egen företagsidentitet och kommer att vara baserat i Frankrike. Volvo Group, genom sitt affärsområde Renault Trucks och Renault Group, har arbetat tillsammans på lätta nyttofordon i mer än 35 år, materialiserat genom distributionen i båda nätverken av Renault Master och Trafic kommersiella fordon.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title