Annons

Volvos elbilsbolag Polestar drar igång produktionen av sin premiärbil enligt tidtabell

Volvo Cars prestandamärke för elbilar, Polestar, meddelar att man nu öppnar sin första produktionsanläggning, en viktig milstolpe för det snabbväxande bilföretaget. Det handlar om en toppmodern anläggning i kinesiska Chengdu, där den Geelyägda fordonsutvecklaren räknar med att producera ca 500 Polestar 1, som premiärmodellen heter, per år i en treårig tillverkningscykel baserad på totalt 1 500 fordon.
– Vi lovade att vår första produktionsanläggning skulle stå klar 2019, vi lovade att vi skulle leverera bilar i år och vi lovade att vi skulle göra saker och ting på ett annorlunda sätt – och än en gång håller vi våra löften. Detta är ett enormt stolt ögonblick för hela teamet på Polestar, säger Thomas Ingenlath, VD för Polestar.
Polestar tillkännagav idag även sin World Manufacturing Identifier, som innebär ett slags varumärkets officiella erkännande som fristående bilföretag.

Polestars nya Production Centre i Chengdu, Kina, sätter ett nytt branschriktmärke för tillverkningen av elfordon och kommer att tillverka Polestar 1 – en exklusiv elektrisk prestanda-hybrid med chassi av kolfiber. Anläggningen, som har slutförts enligt tidtabell, kommer att tillverka fordon för såväl den kinesiska marknaden som globala exportmarknader, och där de första leveranserna till kund förväntas ske före utgången av 2019.

Kraftfullt med 600 hästkrafter
Polestar 1, med sina 600 hästkrafter och ett vridmoment på 1 000 Nm, blir det exklusivaste nya elfordonet att tillverkas i Kina, världens största marknad för elfordon. Invigningen understryker Kinas mognande industrialisering, ett förbättrat rykte för kvalitetstillverkning, och, helt avgörande, tillgång till rätt kompetens.
Förstklassigt hantverk och integration av avancerad digital tillverkning samlas i tillverkningen av Polestar 1. Processen övervakas av högt utbildade kvalitetskontrollgranskare som, med minst tio års erfarenhet, tillämpar några av de strängaste övervaknings- och bedömningsförfarandena i branschen.
– Här i Chengdu tillverkar vi inte bara en förstklassig hybrid-elektrisk prestandabil. Vi har också skapat en inspirerande tillverkningsmiljö, en suverän arbetsplats och plats att besöka. Den speglar verkligen vad varumärket Polestar står för, säger Thomas Ingenlath.

Miljövänlighet i produktionen
Polestar Production Centre har som mål att vara en av de mest miljövänliga bilfabrikerna i Kina. I linje med dessa ambitioner, och förväntad först senare under 2019, har anläggningen utformats med målet att uppnå guldstatus i de globalt erkända LEED-klassningarna (Leadership in Energy and Environmental Design). LEED-klassningen föreskriver en helhetssyn, vilket utmanade teamet att arbeta uteslutande med leverantörer som tillämpar en miljömässigt ansvarsfull strategi.

Anläggningens läge i Chengdu – i hjärtat av Kinas mest tekniskt avancerade, miljövänliga tillverkningsbas – är också en integrerad del av Polestars varumärkesvärderingar: ”pure, progressive, performance”: pure (ren) i sitt fokus på hållbarhet, progressiv när det gäller såväl design som teknik, och prestanda i form av företagets krävande och precisa tillverkningsprocesser.

”Innovativ utformning av produktionslokalerna”
Den nya produktionsanläggningen i Chengdu, som har designats av det internationellt erkända arkitektur- och designföretaget Snøhetta, inkluderar en testbana och ett inglasat atrium med panoramautsikt över fabriksgolvet.
– Att designa Polestars första produktionsanläggning har varit ett utmanande och extremt givande projekt för oss, säger Snøhettas medgrundare, Kjetil Trædal Thorsen.
– Den innovativa utformningen av interaktionsschemat anpassar kreativa visionära processer med tekniska produktionskrav, och sätter därmed en ny standard för inkluderande tillverkningsanläggningar. fortsätter han.

Räknar med att producera 1500 enheter av Polestar 1
Fem hundra Polestar 1-bilar beräknas byggas per år vid den nya anläggningen i Chengdu, med totalt 1 500 bilar inplanerade under en treårig produktionscykel.
Byggandet av Polestar 1 i Chengdu kommer att följas av byggandet av Polestar 2 i Luqiao, Kina, i början av 2020.

Vi noterade inledningsvis att Polestar också fått sin World Manufacturing Identifier.
De tre första tecknen i denna identifierar unikt fordonstillverkaren med World Manufacturer Identifier eller WMI-kod. Så här förklaras saken på Wikipedia: ”En tillverkare som bygger färre än 1000 fordon per år använder en 9 som den tredje siffran och den 12:e, 13:e och 14:e positionen för VIN för en andra del av identifieringen. Vissa tillverkare använder det tredje tecknet som en kod för en fordonskategori (t.ex. buss eller lastbil), en division inom en tillverkare eller båda. Till exempel, inom 1G (tilldelat General Motors i USA), representerar 1G1 Chevrolet personbilar; 1G2, Pontiac personbilar; och 1GC, Chevrolet lastbilar.”

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title