Annons

15 månader från 3D-modell till färdigt fordon: Världspremiär för nya svenskutvecklade ellastbilen Volta Zero

Företaget är som sagt grundat i Sverige och baserat i Stockholm, men bilarna byggs i England. Räckvidden för Zero ligger på mellan 15 och 20 mil beroende på batteripack (160-200 kWh). Toppfarten är 90 km/h. Målet är att bli den säkraste tillverkaren av stora kommersiella fordon. Föraren sitter i mitten och lägre än i vanliga lastbilar. I kombination med de stora glasytorna ska detta göra att man ännu bättre kan upptäcka exempelvis gångtrafikanter.

Nya svenskutvecklade ellastbilen Volta Zero ser måhända mer busslik än lasbilslik ut.

TILLVERKNINGEN INLEDS UNDER 2022
De första kommersiella exemplaren av Volta Zero kommer att rulla i Stockholm, London och Paris. Det är Postnord och Bring blir först i Sverige att använda lastbilarna.
Till yttermera visso är lastbilen, som egentligen mer ser ut som en buss i sin Zero-version, validerad med simuleringar med full nyttolast. Man kommer att använda en innovativ e-axel för att driva bakhjulen, snarare än en vanlig elmotor och drivaxeluppsättning. Mer specifikt finns den enda elmotorn, växellådan och axeln, i en lätt och kompakt e-axelenhet som är lättare och effektivare.
Enligt bolaget är lastbilen en av få i klassen som har kapacitet att ta 16 EUR-pallar. Men lastkapaciteten är ännu begränsad till som 8,6 ton.
Tillverkningen påbörjas under 2022, men redan nästa år kommer de första exemplaren att rulla som pilotfordon, bland annat hos Bring.

Förarens placering mitt i fordonet och lägre än vanligt ger bra utsikt och kontroll av omgivningen för lastbilsföraren.
Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title