Företaget är som sagt grundat i Sverige och baserat i Stockholm, men bilarna byggs i England. Räckvidden för Zero ligger på mellan 15 och 20 mil beroende på batteripack (160-200 kWh). Toppfarten är 90 km/h. Målet är att bli den säkraste tillverkaren av stora kommersiella fordon. Föraren sitter i mitten och lägre än i vanliga lastbilar. I kombination med de stora glasytorna ska detta göra att man ännu bättre kan upptäcka exempelvis gångtrafikanter.
TILLVERKNINGEN INLEDS UNDER 2022
De första kommersiella exemplaren av Volta Zero kommer att rulla i Stockholm, London och Paris. Det är Postnord och Bring blir först i Sverige att använda lastbilarna.
Till yttermera visso är lastbilen, som egentligen mer ser ut som en buss i sin Zero-version, validerad med simuleringar med full nyttolast. Man kommer att använda en innovativ e-axel för att driva bakhjulen, snarare än en vanlig elmotor och drivaxeluppsättning. Mer specifikt finns den enda elmotorn, växellådan och axeln, i en lätt och kompakt e-axelenhet som är lättare och effektivare.
Enligt bolaget är lastbilen en av få i klassen som har kapacitet att ta 16 EUR-pallar. Men lastkapaciteten är ännu begränsad till som 8,6 ton.
Tillverkningen påbörjas under 2022, men redan nästa år kommer de första exemplaren att rulla som pilotfordon, bland annat hos Bring.