Med en bred erfarenhet från stålbranschen menar sig Prevas ha både kunskap om verksamheten och förståelse för branschspecifika utmaningar och behov. Man påpekar också att en utmaning under projektets uppstart har varit att säkerställa tillräckliga resurser för att leverera systemet i rätt tid och uppfylla alla verksamhetskrav. Inga ovanliga utmaningar i det flesta industriella sammanhang.
Kompetent leveransteam
Vidare skriver Prevas i pressmaterialet att man, ”har samlat ett kompetent leveransteam med stor samlad erfarenhet och specialistkunskaper inom olika områden. För att säkerställa en effektiv implementering arbetar teamet i nära samarbete med Uddeholm och lyfter kontinuerligt in nya krav baserat på användarnas erfarenheter. De lägger stor vikt vid att säkerställa att systemkonstruktionen och användarupplevelsen motsvarar de verkliga behoven hos operatörerna. Även UX-experter på Prevas är involverade och genomför omfattande intervjuer och analyser av arbetssätt, flöden och miljöhänsyn för att säkerställa att systemet blir så användarvänligt och effektivt som möjligt.”
Prevas styrka i ett stort projekt som detta är den bredd av resurser och kompetens som finns internt, konstaterar Johan Lindqvist.
– För att hantera uppdraget för Uddeholm på ett effektivt sätt har vi kraftsamlat och organiserat två geografiskt fördelade projektteam – ett i Karlstad och ett i Malmö, säger han. Det möjliggör en effektiv användning av resurser och kompetens och en smidig samordning mellan projektgrupperna för att uppnå bästa möjliga resultat. Vi ska leverera en lösning som inte bara möter Uddeholms behov som de ser ut idag, utan som också förbereder verksamheten för framtidens utmaningar och möjligheter.
Prevas har idag 900 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge och är börsnoterat på NASDAQ Stockholm sedan 1998.