Den årliga Consumer Electronics Show, CES, representerar en höjdpunkt i världen av teknologi och innovation. I år har Volvo Groupförlänats äran att vara ett av fyra inflytelserika företag som levererar keynotes på huvudscenen.
Rubriken på Martin Lundstedts keynote är ”Förtroende framåt”, vilket han menar signalerar Volvokoncernens engagemang för att fortsätta driva på välstånd, som den har gjort i nästan 100 år.
Volvo marknadsledande på tunga ellastbilar
När det gäller försäljningen av lastbilar totalt inom koncernen kan noteras att bolaget totalt 2023 noterade ett all-time high med globala leveranser på 145 395 lastbilar. Bolaget fortsatte också att investera kraftigt i sin produktportfölj och behöll sin ledande position på eltruckmarknaden. Men antalet sålda elfordon som andel av totalen var dock inte stor, även om Volvo Lastvagnar behöll sin starka position på ellastbils-marknaden med totala globala leveranser på strax under 2 000 fordon, 1 977 för att vara exakt. Detta var i och för sig en ökning med 256 procent jämfört med föregående år och Volvos andel av det elektriska tunga segmentet i Europa ökade också det till 47,2 procent (32,3 procent).
ICCT, International Council on Clean Transportation rapporterade i april i år att 11 000 tunga fordon med nollutsläpp såldes i Europa 2023, mer än dubbelt så många som 2022, och att 18 % av alla bussar och turistbussar som såldes i EU 2023 var elektriska. Av den totala ellastbils-försäljningen var 5 % lätta och medelstora lastbilar och 1 % av de tunga lastbilar var elektriska.
Trenden för 2024 ser också tämligen tung ut för ellastbilsförsäljningen. I sin Q3-rapport skriver bolaget:
”Marknaden för elektriska lastbilar drivs fortfarande av tidiga användare. En bredare adoption är beroende av flera faktorer, bland dem utbyggnad av nödvändig infrastruktur såsom laddning och total kostnad för ägarutveckling inklusive incitamentsprogram.”
Trög övergång till eldrivet bygger på frustrationen hos de som satsar
Fortfarande talar vi alltså om en mycket liten andel elfordon kontra fossilt drivna, vilket troligen är en bakgrund till Volvo-chefens frustration i dagens tal på CES. Eldrivet måste komma igång på betydligt större skala för att det ska få positiva hållbarhetseffekter när det gäller exempelvis tunga fordon, typ 16-tonnare. Och, menar Lundstedt, detta kräver alltså en bred enighet och handling av intressenter som kan vässa sånt som ladd-infrastruktur, regler som leder mot mer eldrivet och andra incitament som driver övergången.
Notabelt är dock att Volvo-gruppens vilja att satsa är stark. Volvo Lastvagnar utökade exempelvis för inte så löänge sedan sitt elsortiment med två nya modeller – Volvo FH Aero Electric och nya Volvo FM Low Entry, som är företagets första modell som endast utvecklats med en helt elektrisk drivlina. Det innebär att företaget nu har totalt åtta elbilsmodeller att erbjuda, designade för att klara en mängd olika transportuppdrag.
Sedan 2019 har Volvo Lastvagnar levererat elektriska lastbilar till kunder i 45 länder på sex kontinenter. Under 2023 levererade Volvo sina första tunga elektriska lastbilar till Latinamerika, med fordon som gick till kunder i Brasilien, Chile och Uruguay. Volvo blev också den första tillverkaren att leverera batterielektriska tunga lastbilar i Marocko, Sydkorea och Malaysia.
I början av 2024 levererade Volvo också sin största produktöversyn någonsin, med nya lastbilar som lanserades globalt. Den helt nya Volvo VNL tunga lastbilen för långdistanstransporter för den nordamerikanska marknaden är baserad på en helt ny plattform som kommer att ge upp till 10 procent bättre bränsleekonomi jämfört med föregående generation. Man jobbar därmed i dagsläget alltså åt båda hållen: Dels bränslesnålare fossildrivna fordon, dels elektriska lösningar. En finess med den nya VNL-plattformen är att den också kan anpassas för olika förnybara bränslen och en batterielektrisk drivlina.