En av de kortsiktiga möjligheterna med AI är att stödja uppgifter som i dag görs av människor, särskilt de manuella, repetitiva uppgifter som många ogillar men som maskiner är bra på. Att upptäcka fel, skapa arbetsbeskrivningar, hantera utlägg och fakturering är lågt hängande frukter för AI. Dessa kanske inte är de mest glamorösa användningsområdena, men de fungerar nu och är ”snabba vinster” som kommer att skapa förtroende för AI.
Praktisk integration och etiskt ansvar
När vi tänker på AI inom ERP bör vi fokusera på användarcentrerad innovation, praktisk integration och etiskt ansvar. Om vi gör detta rätt kan det leda till stegvisa förbättringar, såsom interoperabilitet där flera bottar kan agera tillsammans.
Det är viktigt att ta små, konkreta steg, som att integrera generativ AI i ERP-tilläggslösningar. Vi kan använda generativ AI för att skapa nya arbetsflöden och automatisera repetitiva uppgifter redan i dag.

Bara människor upptäcker hallucinationer
Unit4:s arbete hittills har resulterat i insikter som vägleder framtida investeringar:
- Människor behövs för att upptäcka hallucinationer. Generativ AI kan dra absurda slutsatser, så vi behöver mänskligt förnuft för att öka tilliten.
- Det finns en mängd verktyg att välja mellan. Utforska de olika tillgängliga stora språkmodellerna, då alla stora aktörer rör sig snabbt. Olika GenAI-verktyg har både fördelar och kostnader som behöver övervägas.
- Små språkmodeller är ibland användbara. Mindre versioner kan vara mer prisvärda och tillämpbara för enklare uppgifter.
- Ramverk kan hjälpa oss att fokusera. Specifika modeller, som Phi-3 eller RAG-Fusion, kan hjälpa till att hantera kostnader och förbättra precision.
- Säkerhetsgränser behövs överallt. Kvalitets- och säkerhetsgranskningar, som penetrationstester, bör inkluderas i utvecklingsprocessen.
- Planera för investeringar. De initiala åtagandena för att integrera AI bör inte underskattas. Tänk på utbildning, infrastruktur och processförändringar.
- Tänk på hur framgång ser ut. Ha en tydlig strategi för teknikens roll i organisationen och dess påverkan på lönsamheten.
- Håll koll på regler för styrning och reglering. Känn till lagar och regler som påverkar hur du utformar och implementerar AI.
Löser inte automatiskt problem och utmaningar
AI är en fantastisk teknik och den utvecklas snabbt men det är inte en teknik som löser alla konkreta utmaningar och problem. Därför är det klokt att vara försiktig både i planeringen och kommunikationen. Genom att göra detta kan vi undvika onödiga bakslag och förlorat förtroende för AI-lösningar i framtiden.