Annons

AI huvudnumret på Autodesk University 2023 – men vem vågar åka i en AI-designad bil?

Med tanke på lördagens Formula 1 race på gatorna i Las Vegas, var det inte överraskande att en hel del rörde sig kring fordonsdesign och – förstås – AI, Artificiell Intelligens, under årets stora Autodesk University 2023-event i spelstaden. Men också bygg- och AEC-sidan, och andra områden, berörs när AI nu tycks vara på ett allmänt segertåg. Intensitetsnivån i detta är extremt hög och att Autodesk skulle ta upp AI som ett huvudtema under Autodesk University-veckan är knappast överraskande. ”AI är på allas läppar och varje konferens har haft AI på agendan och varje CEO har behövt svara på frågor om hur de implementerar AI,” rapporterar ENGINEERING.coms - PLM&ERP News amerikanska samarbetspartner - medarbetare Roopinder Tara, som också undrade vem som i de här initiala lägena skulle våga åka i en helt AI-designad bil.
En som skulle våga är nog Autodesk-basen, Andrew Anagnost. Han svingade både visionärt och entusiastiskt kring detta med AI. Bolaget är i högsta grad med på tåget, sa han och tillade att, ”AI är inte något nytt på vår agenda.” Detta även om Anagnost hade en del andra relaterade nyheter, som köpet av Blank.AI t ex, att lägga upp på bordet.
- Men den som följt oss noga över åren kan konstatera vi har utvecklat och använt AI sedan länge. Vi var kanske först av alla med generativ design och topologioptimering och Forma är ett annat exempel på pre-ChatGPT AI, tillade Anagnost.
Skillnaden mot tidigare är dock att bolaget nu tar ett större och mer systematiskt grepp om utvecklingen, vilket landade i att Autodesk AI gjorde sin debut på AU. Allmänt handlar detta om teknologi som nu är tillgänglig i Autodesks produkter och inbyggd i dess ”Design and Make Platform.”
- AI som är bra har transformativ kraft för att låsa upp kapacitet som ingen trodde fanns, sa Anagnost. Det hjälper till att lösa problem och eliminerar icke-produktivt arbete i de branscher som designar och skapar världen omkring oss, från bilar till byggnader.
Autodesks ”Design and Make-plattform,” består av Autodesk Platform Services och tre industrimoln: Forma, Fusion och Flow, som förenar branschövergripande data och arbetsflöden. Genom att använda en AI-först approach - ett datadrivet tillvägagångssätt på sin plattform - har Autodesk åtagit sig att leverera innovativa lösningar både snabbt och skalbart.
Bland Autodesk AI-funktioner som presenterades på AU var nya eller förbättrade verktyg som exempelvis automatiserar projektdokumentation och ritningar; lösningar för CNC-verktygsbanor som minskar programmeringstiden; maskininlärning som informerar en väsentlig del av varje projekt i den byggda miljön och mer.

På Autodesk Universitys första dag tillkännagavs alltså köpet av Blank.AI. Bland flera intressanta poänger framhölls möjligheten att designa formen på en bil givet några redan tillgängliga parametrar. Detta kändes inte helt problemfritt, menade t ex Roopinder Tara, då bara en sexig form och utseende på en bil bara är en liten del av helhetsupplevelsen. Ett fordon är komplicerat med en rad faktorer som man måste få in i designarbetet: Fordonsdynamik, fjädring, elektronik, omborddatorer, den semi-monokoka konstruktionen, drivlina, m m. Lika lite som man kan ta fram en hel bil med AI, som den presenterades på scenen i Las Vegas under AU 2023, lika lite kan man ta fram en komplett byggnad, o s v, summerade han sina dubier.
– Ingenjörer vill inte ha helt autonom körning. Vi litar inte på det. Det finns inget sätt AI kan designa en hel bil, en hel byggnad, en bro, eller ett flygplan, som vi skulle vilja köra, bo i, köra över eller flyga i. Vad vi vill ha är något mer av förarassistans – något som bromsar för oss eller håller oss centrerade i vårt körfält, ser i döda vinklar, gör det rutinmässiga och tråkiga jobbet att hålla hastighetsgränsen och låter oss njuta av åkturen och ta oss säkert till vårt mål, kommenterade Tara det han såg.

Intelligent assistans och generativ kapacitet läggs till i produkter och är inbyggda i Autodesks Design and Make-plattform.

AI ett huvudnummer i Las Vegas
Hur som helst var Autodesk AI huvudnumret vid Autodesk University 2023. Även om det handlar om ett första samlat och stort steg så finns här flera spännande ingångar kring intelligent assistans och generativ kapacitet som läggs till i produkter och är inbyggda i Autodesks Design and Make-plattform.

Generativ AI för konceptuell design, som debuterar i Autodesks ”bildesignstudio”, bygger alltså på Autodesks senaste förvärv av Blank AI. Här finns kapabiliteter som på denna demonivå sägs kunna vässa designers arbete och kan skapa 3D-koncept på ”millisekunder”. Detta genom generativ AI-teknik. Nu plockas dessa modeller inte fram ur tomma intet utan tekniken bygger istället på utveckling av tankar och koncept som redan finns i ett företags tidigare modellbiblitek och arbeten på området. Därmed kan man få ut resultat som trots att de är nya bygger på befintliga designstilar och riktlinjer.  
– Som den pålitliga teknikpartnern för design- och tillverkningsindustrin som vi är ska Autodesk AI ses som ett sätt för våra kunder att tackla de utmaningar de står inför och omvandla dem till möjligheter, säger Anagnost, som också menade att, ”AI är framtiden för design och tillverkning och ett område där Autodesk kommer att kunna ta en banbrytande i transformationen.
– Vi sitter i korsningen mellan många av de mest kreativa och effektfulla industrierna i världen och kommer att tveklöst fortsätta att investera i AI på grund av dess transformationspotential för att skapa bättre resultat för våra kunders företag och världen.”

Generativ design i Fusion 360-miljön.

AI i Fusion 360
Klart är också att Fusion 360-plattformen kommer också att använda AI i varje fas av produktutvecklingens livscykel. Denna molnbaserade lösning kombinerar sömlöst CAD-, CAM-, simulering & analys- och PCB-kapabiliteter på enda integrerad molnplattform. Allmänt kan man sålunda:

  • Göra designiterationer med lättanvända 3D-modelleringsverktyg
  • Skapa högkvalitativa CNC-bearbetade delar med integrerad CAD/CAM
  • Jobba med verktyg för enhetlig elektronikdesign
  • Testa prestandan i konstruktioner med 3D-simuleringsverktyg
  • Utforska tillverkningsklara resultat med generativ design
  • Samarbeta och hantera dina data sömlöst i molnet.

Det var också denna plattform, Fusion, på vilken Autodesk lanserade den första Autodesk-mjukvaran med inslag av generativ design för tillverkning för över sex år sedan. PLM&ERP News rapporterade om saken i flera artiklar, bl a om ett utvecklingsarbete bolaget gjort tillsammans med Airbus.
När man nu går vidare med Fusion kommer AI att, Anagnost sa i Las Vegas, ”låsa upp alla typer av möjligheter att automatisera repetitiva processer, analysera verksamhet på verkstadsgolvet och öka kreativiteten.”

Jeff Kinder, Autodesks verkställande VP för Design and Manufacturing, tillade att datamodellen som är hjärtat i Fusion gör detta möjligt.
– Precis, med vår molnbaserade datamodell kan kunder automatisera och effektivisera sina arbetsflöden. Autodesk AI använder samma molndata för att eliminera repetitiva uppgifter och frigöra människor för mer värdefullt, kreativt arbete, sa han och tillade att Fusion lägger till ”möjligheten att tillhandahålla fulldimensionerade 2D-ritningar från 3D-modeller med ett knapptryck innan årets slut.”

Ett första brett anslag på väg mot mer kapabel AI
Rätt eller fel så med de invändningar som Roopinder Tara hade, och som citerades ovan i artikeln, så ska det som Auitodesk nu lägger upp på bordet inte ses som det slutgiltiga AI-resultatet i bolagets utvecklingsarbete. Autodesk AI är kort sagt ett av de första breda anslagen på väg mot betydligt mer kapabel AI. Att utveckla heltäckande lösningar med algoritmer som kan hantera alla detaljer och delar i fordonsdesignen kommer att ta tid och ingen kan väl egentligen förvänta sig att man kommer i mål direkt.
Men den generativa algoritm som man nu lagt vantarna på – oklart om det är ett företag man köpt, eller en lösning, eller värvning av en grupp smarta tyska programutvecklare – med Blank AI kommer, tror man att den kommer att göra skillnad.

Den generativa AI-algoritmen Blank.AI är ”utbildad i historiska 3D-designer” och deras tillhörande metadata för att anpassa systemet efter användarens målinriktade designutrymme, säger Thomas Heermann, VP för Autodesks Automotive and Conceptual Design Produkter. Algoritmen fungerar genom att koda 3D-designer och metadata till en anpassad generativ motstridig nätverksarkitektur (GAN), som vi kallar XDGAN. BlankAIs generativa algoritm lär sig funktioner i träningsdata som används som semantiska parametriska kontroller för att manipulera design. Detta gör det möjligt för alla användare att snabbt generera, redigera och utforska potentiella 3D-designkoncept i realtid, utan att behöva redigera komplexa 3D-modeller.

När det gäller AEC- och bygg-området erbjuder Autodesk bl a följande bitar:
* Autodesk Forma tillhandahåller vind-, buller- och driftenergi
* InfoDrainage har Machine Learning Deluge Tool som föreslår den bästa placeringen för retentionsdammar och swales.
* AutoCAD använder AI för att läsa handskrivna markeringar.
* Construction IQ använder AI för att förutsäga, förebygga och hantera byggrisker som kan påverka kvalitet, säkerhet, kostnad eller tidsplan.

För produktdesign och tillverkning:
* Utöver BlankAI-tekniken kan Autodesk Fusion-användare göra generativa konstruktioner.
* Fusion-arbetsflöden utvecklas för att möjliggöra automatiskt skapande av malliserade CAM-verktygsbanor som kan justeras av användaren efter behov.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title