Relevant i kontexten är också att PTC har sedan många år också satsat på att utveckla habila lösningar för Product-as-a-Service som ThingWorx-plattformen, liksom vassa system för t ex reservdelshantering (Servigistics). Dessa lösningar fokuserar på att göra det möjligt för tillverkare att utveckla tjänstebaserade erbjudanden, optimera serviceverksamheten och driva innovation genom att utnyttja uppkopplad produktdata. Viktiga fokusområden inkluderar: optimering av leverans av reservdelar, effektiv leverans av tekniskt innehåll och maximering av kundtillgänglighet. Med exempelvis ThingWorx blir det möjligt för tillverkare att ansluta sina produkter till internet och samla in data om produktprestanda och användning.
I en kommentar på LinkedIn till denna artikel noterar Mikael Pålsson, tidigare Business Development Manager i ett av VCEs dotterbolag, Global Load Out Solutions, och med kommersiellt ansvar både för Efficient Load Out och Connected Load Out, att han ser på köpet av Swecon som, ”både klokt, logiskt och med all sannolikhet väldigt framgångsrikt. Att bygga nya affärsmodeller såsom Product-as-a-Service, PaaS, på verklig data från uppkopplade maskiner (IoT) och ihopkopplade affärssystem såsom ERP, PLM, CRM, och MES, är både klokt och effektivt, det lärde jag mig som Digital & Solutions Officer och Manager Connected Solution på UniCarriers och Mitsubishi Logisnext där jag var med om att bygga och implementera en digital Service Delivery Platform, Lift Truck Solutions eller LTS.”
Han noterar vidare att, ”idén med att återföra den data man kan samla på sig på fältet till produktutvecklings-processen, via ThingWorx, och använda denna i Windchill och med hjälp av den digitala tråden trimma produkterbjudandet och skapa en bättre eftermarknadsaffär är något jag nu ser som Sales Executive på PDSVISION.”

Mer om Volvo CEs PLM-arsenal
När det gäller VCEs PLM-upplägg så är det bl a ett resultat av ägarkoncernens, Volvo Group (inklusive lastbilar och bussar), under senare delen av 2021 tagna beslut att satsa på en konsolidering på PTCs mjukvaror. Beskedet var då att man skulle göra ett större byte av CAD-system över hela gruppen till PTCs Creo. Tidigare designades t ex hytterna i Dassault Systemes CATIA. Men beskedet från, Lars Stenqvist, EVP för Volvo Group Trucks Technology, sträckte sig längre än att bara handla om CAD- och lastbilssidan, även PLM/PDM-området skulle beröras av konsolideringen. Alla företag i koncernen skulle vara PTC-plattformen; VCE (Volvo Construction Equipment, entreprenadmaskiner), båtmotorer (Penta) med flera inkluderat. Till saken hörde också att bolaget med detta byte bestämde sig för att gå över till att bara använda PTC’s PDM-lösningar i Windchill-sviten.
”Att använda en enda PLM- och CAD-plattform kommer att fungera som en viktig möjliggörare i vår digitala teknikomvandling,” summerade Lars Stenqvist, CTO på Volvo Group.
Till detta räknade han även användningen av PTCs IIoT- och AR-lösningar – ThingWorx och Vuforia – inom ramen för gruppens digitala strategi. PTC-satsningen är idag alltså verklighet även på VCE, som numera jobbar med Windchill PLM, Creo CAD, ThingWorx (IIoT), och även PTCs mjukvara Codebeamer (ALM/kravhantering).

Digital innovation med PLM
PTC har i en i sammanhanget intressant fallstudie publicerat mer information kring Windchill-implementationen på VCE. Man noterar i denna att Volvo CE är engagerade i innovation, men satt tidigare fast i en tämligen diversifierad miljö och hade ett akut behov av att förbättra sina äldre system. Liksom andra tillverkare har Volvo CE jobbat i distribuerade team som tidigare arbetade i olika system, vilket innebär att processerna ofta blev fragmenterade, redundanta och i viss omfattning också inkonsekventa. ”Otillräcklig transparens ledde till bristande integration av projekt, produkter och processer,” noterar PTC vidare i fallstudien.
Men Volvo CE drev på utvecklingen med flera viktiga strategiska initiativ, inklusive portföljtillväxt, excellens och innovation, och med fokus på hållbarhet och miljöhänsyn. En poäng i dessa strävanden var att förena sina produktutvecklingssystem och för att göra detta bestämde sig Volvo CE för att etablera en PLM-aktiverad digital tråd.
Skapandet av konsekventa produktstrukturer
I detta valde man under de tidigare åren på 2020-talet PTCs Windchill och PTCs Value-Ready Deployment (VRD)-metodik – en förkonfigurerad, flexibel konfiguration byggd på 25 års bästa praxis för PLM. Genom att göra detta effektiviserade tillverkaren sina processer i samband med produktutveckling mot de som används av VRDerna. I sin fallstudie skriver PTC:
”För att omvandla sin organisation på lång sikt visste Volvo CE att de behövde bryta ner organisatoriska silos och skapa en konsekvent produktarkitektur, vilket gjorde det möjligt för alla team att samarbeta och hantera komplexiteten i produktens hårdvara och mjukvara på ett ställe. För att göra det beslutade de att etablera en PLM-grund, engagera sig i samarbete och göra digital transformation till en prioritet för ledningen.”
Av fallstudien framgår vidare att Volvo CE med det nu upplagda digitala innovationsupplägget med den nya produktarkitekturen kan dela och återanvända designer och delsystem över hela portföljen av anläggningsfordon, vilket ger snabbare tid till marknaden för nya produkter. När det gäller produktion och leveranskedja kommer modulär produktion att möjliggöra bättre flexibilitet och skalbarhet över global verksamhet.
”Och med modellbaserad systemteknik (MBSE) kan Volvo CE vidare fånga funktionella krav och länka dem till simuleringar och produktstrukturer.”
Konklusionen är att VCE med de enhetliga tekniska verktygen fått en skarpare styrning och spårbarhet för realtidsinsikt i data uppströms och nedströms. Detta har i sin tur ökat effektiviteten och minskat kostnaderna genom att ta bort manuellt arbete och överlämningar samt förbättra återanvändbarheten. Detta har också eliminerat dubbla poster och gett ett enkelt sätt att hitta och dela delar i hela ekosystemet.
Tung satsning på elektrifieringssidan
Sammantaget har Volvo CE de senaste åren moderniserat sortimentet av grävmaskiner med avancerad teknik och skapat ett brett utbud av elektriska maskiner, inklusive bolagets första elektriska hjulgrävare, och utrustning.
I linje med bolagets ambitioner presenterade man t ex under fjolåret en ny generation av innovativa grävmaskiner, Volvo EC500, EC400 och EC230. Serien, som även inkluderar EC370, EC210 och ECR145, har utrustats med intelligent teknologi i ett nytt elektrohydrauliskt system och förbättrat HMI-gränssnitt, och designat för ökad bränsleeffektivitet, produktivitet, säkerhet och totalkostnad för äganderätt. HMI står för människa-maskin-gränssnitt syftar på en instrumentpanel som gör det möjligt för en användare att kommunicera med en maskin, datorprogram eller system. HMI visar data i realtid och låter en användare styra maskineri genom ett grafiskt användargränssnitt.
Men utöver en modernisering av sina konventionella erbjudanden visar Volvo CE sin vilja att vara med och leda industriomställningen mot fossilbränsle-fritt anläggningsarbete med flera spännande elektriska introduktioner i mellansegmentet.
Vid sidan av redan lanserade elektriska lösningar, har VCE också tagit fram en rad nya elektriska batteriutrustningar. Dessa, noterade PLM&ERP News i en tidigare artikel, ”inkluderar EWR150 Electric, den första av Volvos elektriska hjulgrävare, och L90 Electric och L120 Electric hjullastare, planerade för stegvisa introduktioner från slutet av 2024 i begränsade volymer på utvalda marknader.” De stöds av bolagets bredaste utbud av laddningslösningar hittills i och med lanseringen av den mobila kraftenheten PU40, ett tillskott till den redan tillgängliga mobila kraftenheten PU500. Den nya digitala appen My Equipment, menar chefen, Melker Jernberg, visar också Volvo CEs engagemang för att säkra ett tillförlitligt elektriskt ekosystem, för att hjälpa kunder att hantera laddningsprocessen mer effektivt.

Med köpet av Swecon tar bolaget nu ytterligare ett steg mot en djup integration av alla aspekter kring entreprenadmaskiner långt ut i kund- och slutanvändar-leden, inte minst sett i perspektivet av att ladda produkterna med tjänster. PTCs PLM-lösningar kan vid sidan av produktframtagningen spela ytterligare viktiga roller när VCE tar sikte på att vässa kopplingarna mellan produkter och tjänster.




