Annons

Från kundunik design till standard-lösningar: Så tänker WirelessCar ta nytt grepp om uppkopplade fordon

ÄGT AV VOLKSWAGEN-GRUPPEN - SAP SOM AFFÄRSSYSTEM-PLATTFORM. Det idag Volkswagen-ägda bolaget WirelessCar, grundat 1999, är i dag en av de mer framstående aktörerna när det gäller uppkopplade fordon. Totalt handlar bolagets kundvolym om mer än 12 miljoner fordon i över 100 länder. Bland kunderna finns bland annat Volvo Cars, Subaru, Jaguar Land Rover, Nissan, VW, Seat och Audi. I sig ser kundlistan och volymen imponerande ut, men det är ändå bara viskning jämfört med den potential som denna marknad erbjuder: I år uppskattas antalet uppkopplade bilar i världen till nästan 200 miljoner – och den siffran kommer att fördubblas på bara några år.
Den utvecklingen vill företaget WirelessCar bidra till. Från huvudkontoret i Göteborg har man i dag verksamhet över hela världen, men expansion i de regioner bolagets ambitioner ligger kräver systemstöd som kan skalas. För att lyckas med strategin behövs kort sagt ett robust affärssystem.
I detta har WirelessCar en intressant historik som inte överraskande bygger på SAPs lösningar. Man var t ex var det första bolaget i Norden som använde kombinationen SAP S/4HANA Cloud, public edition och SAP SuccessFactors. Företaget, som var tidigare en del av Volvo IT, fick 2019 VW-gruppen som ny majoritetsägare. Det innebar då att man bytte affärssystem och under sommaren gjordes grundjobbet att gå över till SAP S/4HANA. Samtidigt beslutade sig WirelessCar för att satsa på en ny HR-lösning i form av SAP SuccessFactors och SAP Concur för att lösa behovet av rese- och utläggshantering.
– Vi drev på för att kunna ha en ren molnbaserad lösning och det gick igenom. Hela installationen tog cirka 3–5 månader och vid årsskiftet 2019–2020 var vi ett av de första bolagen i Norden som använde SAP S/4HANA Cloud, public edition, säger Carl-Fredrik Rindebro, CFO på WirelessCar.
Och när man nu går vidare ligger resan fortfarande i SAP-spåret.
– Vi är mitt i en större intern transformation där vi går från att utveckla kundunika lösningar till fler standardiserade produkter. Då kan vi bidra med innovation till ännu fler kunder och samtidigt fortsätta vår egen tillväxtresa. Men det är inte möjligt utan ett affärssystem som SAP S/4HANA som grund, säger Carl-Fredrik Rindebro, CFO på WirelessCar.

WirelessCar är alltså en av världens ledande leverantörer av digitala produkter och tjänster till fordonsindustrin. Man erbjuder tjänster inom uppkoppling, smart ruttplanering, säkerhet och elbilar. 
Efter att tidigare ha varit en del av Volvo IT kom Volkswagen-gruppen in som majoritetsägare 2019. Det innebar inte bara en kommunikativ direktlinje till en rad spännande kundbolag i VW-gruppen, utan också ett byte av affärssystem. Detta betydde entré för SAP S/4HANA och en samtidig övergång till en ny HR-lösning i form av SAP SuccessFactors och SAP Concur för att lösa behovet av rese- och utläggshantering. 

Först ut var anläggningarna i Sverige, USA och Kina – och när vi kommer fram till sommaren 2023 öppnades också en ny verksamhet i München, Tyskland. Affärssystemet är globalt och oavsett var medarbetarna sitter har man tillgång till alla verktyg. Tilläggas kan att under 2022 tillkom även modulen SAP Analytics Cloud där WirelessCar bland annat skapar budget och prognoser – och där man även kan jämföra utfallet mot planerna.

Realtidsbild av affärsdata i molnet
I dag har man ett betydligt mindre komplext IT-stöd eftersom det är integrerat i molnet, allt från finansiella verktyg till HR-stöd och en enkel rese- och utläggshantering. Det gör att ledningen i realtid kan se all affärsdata och fatta mer datadrivna beslut. 
– Eftersom vi själva jobbar med att tillhandahålla smarta molnbaserade tjänster, var det naturligt att även välja det internt, säger Carl-Fredrik Rindebro.

Nästa steg för WirelessCar är att lägga till en skanningslösning i SAP och använda den inbyggda AI-motorn. Då kan inkommande PDF-fakturor gå direkt in i affärssystemet och hanteras helt automatiskt. 
– När skanningslösningen är på plats står vi väl rustade för att kunna hantera en ökad mängd data. Då kan vi koppla samman hela flödet från inkommande fakturor och andra externa datakällor till att vi fakturerar våra kunder, avslutar Carl-Fredrik Rindebro.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title