Annons

HÅLLBARHET: ABB och Epiroc vässar samarbetet kring batterielektriska system efter milstolpen i Bolidengruvan

När ABB och Epiroc i april 2024 annonserade att man implementerat världens första batterielektriska underjordiska trolleytruck-system vid Bolidens gruva i Kristineberg, passerades en milstolpe som gav blodad tand. Idag annonserar man en generell avsiktsförklaring (MoU) kring fortsatt utveckling av underjordisk trolleyutrustning. Syftet är att samarbeta om heltäckande och integrerade lösningar för gruvbranschen som ökar produktiviteten, samtidigt som målen för minskade koldioxidutsläpp uppfylls.
Enligt avtalet kommer team från de båda företagen att genomföra en omfattande förstudie kring gemensamma erbjudanden. Syftet är att uppfylla strikta krav för industriella tillämpningar inom gruvdrift, med produktivitet, hållbarhet och kraftfull, automatiserad och säker drift i åtanke.
Hur ser bolagens möjligheter ut att ta detta projekt i hamn? Utmärkta, inte minst då relaterat till det första batterielektriska trolleytrucksystem för underjordiska gruvor, som togs fram tillsammans med Boliden. Men den teknologiska utvecklingen är bara en sida av myntet, den andra handlar om efterfrågan och där ser det ljust ut: Enligt ABBs rapport Mining’s Moment anser 76 % av de globala gruvföretagen att elektrifiering av fordon kommer att ge stora fördelar avseende både hållbarhet och effektivitet. Dessutom planerar 42 % att göra investeringar för att minska koldioxidutsläpp från fordonsflottorna till 2026.
”Samarbete inom branschen är avgörande för att skynda på utvecklingen av våra gruvkunders resa mot minskade utsläpp”, säger Wayne Symes, President för Epirocs Underground Division. ”Vi fördjupar partnerskapet med ABB för att ta fram en strategisk plan för hållbar och innovativ gruvdrift, med början i minskning av koldioxidutsläpp för gruvtruckar. Detta gör att vi kan utöka trolleysystemet så att det uppfyller de bredare branschbehoven.”
En intressant aspekt i sammanhanget är användningen av PLM-verktyg i utvecklingsarbetet och inte minst då hur Epirocs ambitiösa satsning på området färgar in i samarbetsprojekt av den här magnituden. PLM&ERP News publicerade för en tid sedan en djupdykning i detta Epiroc-projekt. Bolaget jobbar med verktyg som PTCs CREO CAD (Design), Siemens TEAMCENTER (PLM/PDM), och Infor M3 (ERP). EPIROCs digitaliseringsledare, JOHN NYDAHL, berättade om visionen: ”Vad vi ser är behovet av en integrerad plattforms-lösning som kan hålla ihop den digitala tråden med allt ifrån den optimala produkten, designen på R&D-avdelningen och en produktkonfigurator, till digitala tvillingar och representationer av våra produkter med kapacitet att simulera produktbeteenden.”

När kunder inom gruvbranschen i allt högre grad söker lösningar till stöd för den avgörande elektrifieringen av sina fordonsflottor och övergår till att göra verksamheten helt koldioxidfri av miljömässiga, sociala och ekonomiska faktorer, hävdar ABB och Epiroc att man möter detta med specialiserade och gentemot varann kompletterande expertkunskaper. Detta gör att de kan ta fram integrerade erbjudanden redan med dagens befintliga teknik.
”Minskning av koldioxidutsläpp för gruvfordon börjar bli allt mer brådskande om vi ser till hållbarhetsmålen 2030”, säger Max Luedtke, Global Business Line-chef för Mining inom ABB Process Industries. ”Vi måste uppmuntra samarbete inom hela branschen för att påskynda den förändring som krävs, vårt samarbete med Epiroc är just ett sådant. Vi vet från vår senaste rapport Mining’s Moment att 71 procent av gruvföretagen är överens om att framgångsrika partnerskap är nyckeln till att få fart på energiomställningen. Teknikaktörer som visar ett starkt engagemang för öppna standarder och interoperabilitet mellan tillgångar underlättar dessa ansträngningar, så vi ser fram emot att upptäcka vad mer vi kan uppnå med Epiroc och branschen i stort”.

RUSTAD TILL TÄNDERNA. För Epiroc hänger utvecklingen av variantkonfiguration ihop med den digitala tråden och hur denna är kopplad till informationsflödet genom hela verksamheten. ”Varianthanteringen inskränker sig ju inte bara till produktionstillfället utan får konsekvenser genom hela produktlivkedjan,” konstaterar digitaliseringsledaren John Nydahl i PLM&ERP News tidigare djupintervju. 

MER om EPIROCs PLM-SATSNING
Som noterades i ingressen har Epiroc sjösatt ett mycket intressant och proaktivt program på PLM-sidan. I PLM&ERP News djupintervju med boalgets digitaliseringsledare, John Nydahl, noterar han att man när det gäller PLM-verktyg jobbar med Siemens Digital Industries Softwares Teamcenter som dataryggrad, PTCs CREO inom CAD, medan man på affärssystemsidan använder Infors M3. Beväpnad med denna mjukvaruarsenal inom PLM, virtuell varianthantering och affärs-IT tar denna svenska världsspelare inom bergborriggar, gigantiska lastare och bergschaktnings-grävare nu kraftfulla steg framåt i enlighet med dels en vision och dels en mer konkret tre-trapp-stegs-modell. ”Nu accelererar Epiroc resan mot den digitala framtiden,” säger Nydahl i artikeln.
Epirocs treåriga trappstegsplan startade 2024. Men hur tänker John Nydahl och hans team kringh detta? Bl a framgår att ett tungt basalt mål är att bygga upp en integrerad gemensam plattform för hela organisationen som inte bara innefattar sånt som virtuell konfigurationshantering (VC), utan som också handlar om byggandet av en Product Master Data-plattform, inte minst för att få en enda konsoliderad singulär sanningskälla.
Klicka på den länkade rubriken nedan för att läsa detta spännande djupreportage som säger en hel del om hur den digitala framtiden ser ut.

Epiroc laddar riggarna för resan mot varianthantering
genom den digitala tråden och vässad PLM

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title