Annons

Elbåtsbyggaren Candela utsedd till ett av de hetaste nordiska innovationsbolagen

Juryn har valt ut Candela som ett av de 25 mest intressanta företagen bland 140 olika nordiska och baltiska bolag inom miljö- och energiteknik. Nästa steg är finalen, där den innovativa elbåtstillverkaren tävlar mot bland annat bolag inom plastersättning, foodtech och autonom transport. Bland tidigare vinnare finns hajpade Einride, som gör självkörande förarlösa lastbilar.

Vinge under skrovet
Candela på Lidingö utvecklar elbåtar med så kallade bärplan, en vinge under skrovet som lyfter båten ur vattnet och tillsammans med en elmotor och batterier minskar energiförbrukningen med 80 procent jämfört med vanliga, planande bensindrivna båtar. Serieproduktionen av den 7,7 meter långa fritidsbåten Seven startade i höstas och i vår siktar företaget på att leverera 40 båtar.
– Bärplanen är nyckeln till riktigt lång räckvidd på el i hög fart, något som ingen annan lyckats med till sjöss. I 25 knop kan vi köra i två timmar, vilket är tre gånger så långt som dagens bästa elbåtar. Dessutom slipper man slag och stötar från vågor, säger Gustav Hasselskog.

Siktar på att sjkala upp tekniken till 60 metersfartyg
Målet är att om några år skala upp tekniken för fartyg upp till 60 meter. Men även mindre fritidsbåtar, dit Candelas första modell Seven räknas, är viktiga att elektrifiera för miljöns skull.
– Sveriges fritidsbåtar släpper ut motsvarande 30 procent av inrikesflygets växthusgaser, och det under tre sommarmånader. Vår Candela Seven släpper ut cirka 99 procent mindre koldioxid än en lika stor dieseldriven båt. Så det gör stor skillnad, säger Gustav Hasselskog.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title