et utökade Volvo CE-utbudet av elektriska maskiner, inklusive dess första elektriska hjulgrävare, visas alltså under Volvo Days tillsammans med dess bredaste utbud av laddningslösningar hittills. Eventet, som äger rum i Eskilstuna, Sverige, är den första stora showen sedan företaget tillkännagav platsen som sitt nya huvudkontor i augusti förra året. Här vid detta flaggskeppsevenemang får kunderna en inblick i Volvo CEs allra senaste lanseringar och innovationer inom både elektriska och konventionella lösningar, såväl som dess utbud av digitala verktyg – och träffa människorna som gör det möjligt.
Melker Jernberg, chef för Volvo CE, säger att man driver omvandlingen mot hållbarhet, investerar tungt i detta och samarbetar över hela värdekedjan för att flytta gränser i rätt riktning.
– På Volvo Days visar vi vårt mest ambitiösa svar hittills på dessa utmaningar, och arbetar tillsammans med kunder för att föra vår bransch framåt.
Satsning på holistiska totalkoncept
En av de viktigaste förändringarna under årets Volvodagar är en övergång från silofierade produkter och tjänster mot totallösningar – skräddarsydda efter kundernas behov, oavsett var de befinner sig på sin avkolnings-resa, så att de kan ta sig an nya utmaningar och möjligheter med det stöd de behöver.
Ett annat nytt fokus ligger på bygg- och anläggnings-segment, vilket gör det möjligt för kunder att se hur Volvos lösningar kan paketeras holistiskt för att leverera högsta möjliga prestanda för deras specifika applikationer, från byggnader och verktyg till stenbrott och aggregat.
Bland utställningarna på Volvo Days blir det också en exklusiv tjuvtitt på den helt nya A40, som kommer senare under året, och som bygger på Volvo CEs rika arv som en branschpionjär inom ramstyrda dumprar. Lanseringen av styva dumprar R60 och R70 signalerar också en utökning av transportmöjligheter för kunder.
Fortsätter bryta ny mark med förnybart bränsle
Precis som andra konventionella Volvo CE-maskiner kan de nya tilläggen till portföljen drivas av förnybar HVO100 (hydrerad vegetabilisk olja), som avsevärt minskar koldioxidutsläppen jämfört med traditionell diesel.
– Dessa nya serier, tillsammans med våra elektriska lösningar, bevisar att Volvo CE är väl rustade för att svara på de olika behoven hos våra kunder på både reglerade och mindre reglerade marknader, vilket utnyttjar vår styrka till att implementera meningsfull innovation i alla våra erbjudanden när vi närmar oss vår ambition om nettonollutsläpp av växthusgaser till 2040, kommenterar Joakim Arndorw, Head of Sales Region International.
Mer om Volvo CEs PLM-arsenal
När det gäller VCEs PLM-upplägg så är det bl a ett resultat av ägarkoncernens, Volvo Group (inklusive lastbilar och bussar), under senare delen av 2021 tagna beslut att satsa på en konsolidering på PTCs mjukvaror. Beskedet var då att man skulle göra ett större byte av CAD-system över hela gruppen till PTCs Creo. Tidigare designades t ex hytterna i Dassault Systemes CATIA. Men beskedet från, Lars Stenqvist, EVP för Volvo Group Trucks Technology, sträckte sig längre än att bara handla om CAD- och lastbilssidan, även cPDm/PDM-området skulle beröras av konsolideringen. Alla företag i koncernen skulle vara PTC-plattformen; VCE (Volvo Construction Equipment, entreprenadmaskiner), båtmotorer (Penta) med flera inkluderat. Till saken hörde också att bolaget med detta byte bestämde sig för att gå över till att bara använda PTC’s PDM-lösningar i Windchill-sviten.
– Att använda en enda PLM- och CAD-plattform kommer att fungera som en viktig möjliggörare i vår digitala teknikomvandling, summerade Lars Stenqvist, CTO på Volvo Group.
Till detta räknade han även användningen av PTCs IIoT- och AR-lösningar – ThingWorx och Vuforia – inom ramen för gruppens digitala strategi. PTC-satsningen är idag verklighet även på VCE, som alltså numera jobbar med Windchill PLM, Creo CAD, ThingWorx (IIoT), och även den av PTC tämligen nyinköpta mjukvaran Codebeamer (kravhantering).