Oswald Deuchar konstaterar att den förlängning av livscykeln man nu fått till, ”stöder NASA:s operativa mål, samtidigt som uppgraderingen av frekvensomriktarens nyckelkomponenter visar på effektivitet och cirkulär strategi.”
NTF-vindtunneln ligger vid Langley Research Center i Hampton, Virginia, USA.
Kraftfulla elektronikkomponenter
Efter att ABBs servicespecialister utvärderat den befintliga frekvensomriktarens prestanda och mekaniska anslutningar var nästa steg att utveckla en lösning baserad på moderna, högeffektiva kraftelektronikkomponenter för att matcha den ursprungliga frekvensomriktarens maximala effekt och samtidigt uppnå hög tillgänglighet och tillförlitlighet. Resultatet blev att frekvensomriktaren moderniserades genom att nyckelkomponenter ersattes med den senaste tekniken från ABB inom det befintliga utrymmet. Projektet omfattade uppgradering av en liten del av frekvensomriktaren (styrenheten), vilket minimerade projekttiden och störningarna och var ett prov på cirkularitet genom att avfall och logistik minimerades så mycket som möjligt.
En frekvensomriktare – vars vanligaste användningsområde är pumpar och fläktar, väsentliga inslag i vindtunnlar – styr elmotorns varvtal genom att ändra elnätets frekvens från vanlig 50 Hz till högre, uppåt 65 Hz, eller lägre, nedåt 5–10 Hz. ABB har allmänt frekvensomriktare för motorer från 0,18 kW till 5,6 MW. Men i fallet med NTF-tunneln talar vi om helt andra nivåer – världens största på 101 MW.
NASA har beställt uppgraderingsprojektet som det första inom ramen för serviceavtalet ABB Motion OneCare, som även omfattar reservdelar och underhåll. Liknande avtal ger operatörer som NASA flexibilitet att kombinera önskade tjänster för att optimera livscykeln för sina motorer, generatorer och frekvensomriktare.