Annons

Simulering & Analys: ABBs vässade frekvensomriktare ger NASAs NTF-vindtunnel tio år till

HAR ANVÄNTS FÖR ATT TESTA BOEING 777. Den amerikanska rymdstyrelsen NASA har i ett nyligen genomfört projekt tillsammans med ABB moderniserat och vässat kapaciteten sin NTF-vindtunnel (National Transonic Facility). Projektet är mycket intressant bl a för att det lyft livslängden för vindtunneln med minst tio år.
NASA använder vindtunnlar för att testa skala-modeller av flygplan och rymdfarkoster. Vissa vindtunnlar är tillräckligt stora för att rymma fullstora versioner av fordon och en av poängerna med den typ tunnel som NASA byggt upp är att vindtunneln flyttar luft runt ett föremål, vilket gör att det verkar som om föremålet verkligen flyger.
NTF-vindtunneln används för att optimera flygplans prestanda och bränsleförbrukning genom att efterlikna flygförhållanden på höga höjder och nära ljudets hastighet. Den har använts för att testa Boeing 777, rymdfärjan Space Shuttle och dess bärraket.
NTF-vindtunneln är i detta unik då det handlar om världens största trycksatta kryogena vindtunnel, vars kapaciteter ger unika möjligheter att duplicera faktiska flygförhållanden. NTF-vindtunneln stöder komplex aerodynamisk konceptutveckling och bedömning, avancerad validering med vätskedynamiska beräkningsverktyg och riskminskning i samband med utvecklingsarbete av fordon och flyg. Tunneln ger den högsta transoniska Reynolds-nummertestnings-kapaciteten i världen och kan använda antingen konventionell luft vid omgivande temperaturer, som testgas eller gasformigt kväve vid temperaturer så låga som -250 ºF för att uppnå flygtest villkor. Med ett brett utbud av anpassningsbara instrument- och mättekniker, stöds både full-span och semi-span modelltestning.
Vad ABB och NASA nu gjort är att man har uppgraderat en frekvensomriktare som bl a innebär att man alltså förlänger livslängden på NTF-vindtunnels med minst 10 år. Serviceprojektet har också ökat tillförlitligheten i och tillgängligheten i detta världens största frekvensomriktarsystem för mellanspänning (MV).
Bakgrunden till projektet är att NASA-tekniker 2021 identifierade ett behov av att uppgradera tunnelns mellanspännings-omriktare på grund av att frekvens-omriktarens komponenter åldrats. ABB levererade frekvens-omriktaren 1997, och den var då den mest kraftfulla i sitt slag i världen. Frekvens-omriktaren på 101 MW kan testa modeller i luft- eller kväveströmmar med överljudshastighet och vid omgivningstemperatur eller kryogena temperaturer. I och med det kan NTF alltså simulera flera olika flygförhållanden än någon annan vindtunnel, vilket ger teknikerna möjlighet att få unika insikter och finslipa flygplanskonstruktionerna.
”NASA har förlitat sig på ABBs domänexpertis för att säkerställa att NTF kan tillhandahålla hög tillförlitlighet och tillgänglighetstid för sina testprogram och optimera livscykeln för sina tillgångar,” kommenterar Oswald Deuchar, chef för Modernization Services, ABB Motion. Hur gick det hela till?

Oswald Deuchar konstaterar att den förlängning av livscykeln man nu fått till, ”stöder NASA:s operativa mål, samtidigt som uppgraderingen av frekvensomriktarens nyckelkomponenter visar på effektivitet och cirkulär strategi.” 
NTF-vindtunneln ligger vid Langley Research Center i Hampton, Virginia, USA.

Kraftfulla elektronikkomponenter
Efter att ABBs servicespecialister utvärderat den befintliga frekvensomriktarens prestanda och mekaniska anslutningar var nästa steg att utveckla en lösning baserad på moderna, högeffektiva kraftelektronikkomponenter för att matcha den ursprungliga frekvensomriktarens maximala effekt och samtidigt uppnå hög tillgänglighet och tillförlitlighet. Resultatet blev att frekvensomriktaren moderniserades genom att nyckelkomponenter ersattes med den senaste tekniken från ABB inom det befintliga utrymmet. Projektet omfattade uppgradering av en liten del av frekvensomriktaren (styrenheten), vilket minimerade projekttiden och störningarna och var ett prov på cirkularitet genom att avfall och logistik minimerades så mycket som möjligt. 

En frekvensomriktare – vars vanligaste användningsområde är pumpar och fläktar, väsentliga inslag i vindtunnlar – styr elmotorns varvtal genom att ändra elnätets frekvens från vanlig 50 Hz till högre, uppåt 65 Hz, eller lägre, nedåt 5–10 Hz. ABB har allmänt frekvensomriktare för motorer från 0,18 kW till 5,6 MW. Men i fallet med NTF-tunneln talar vi om helt andra nivåer – världens största på 101 MW.

NASA har beställt uppgraderingsprojektet som det första inom ramen för serviceavtalet ABB Motion OneCare, som även omfattar reservdelar och underhåll. Liknande avtal ger operatörer som NASA flexibilitet att kombinera önskade tjänster för att optimera livscykeln för sina motorer, generatorer och frekvensomriktare. 

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title