Annons

SIMULERING/AUTOMOTIVE: Nya VI-grade-simulatorn ett lyft för Geelys & CEVTs produktutveckling

Den maskin man nu köpt, DiM250 DYNAMIC Driving-simulatorn, är utrustad med den kompletta programvaran Suite VI-DriveSim, vilken bl a har lösningar för aktiv teknik (bälten, säte, broms och skakor). Simulatorn kommer att installeras i samband med att bygget av Geelys campus på Lindholmen blir färdigställt i sin andra etapp, UNI3. Denna kommer enligt plan att invigas runt midsommar 2021.
Men körsimulatorn, som förväntas vara igång lite tidigare än så. Den kommer bl a att användas för fordonsdynamik, ”Ride & Comfort” (”bekvämlighet”) samt ADAS-applikationer i utvecklingen av nya fordon, särskilt med avseende på Geelykoncernens fordonsmärke Lynk & Co.

CEVTs NYA VI-GRADE-SIMULATOR IN ACTION. Bland de bitar som gör DiM-lösningen en alldeles egen karaktär är att man för att återge fordonets rörelser och accelerationer tagit en annan väg till körsimuleringen. Den är baserad på en patenterad närmast revolutionär design med nio ställdon.

CEVT är Geelykoncernens kanske viktigaste innovationscenter
CEVT är ett helägt dotterbolag till Zhejiang Geely Holding Group och är specialiserade på att utveckla bottenplattor till de andra bolagen inom koncernen, som t ex Volvo Cars (40-modellerna) och Lynk & Co. I detta täcker man in viktiga aspekter inom personbilsutveckling, från arkitektur till drivlinor och från drivlinjekomponenter till konstruktion av fordonens ”top hat”, d v s den exteriöra designen på bilarna. Bolaget kan därmed beskrivas som ett innovationscenter för Geely Holding-koncernens framtida bilar, med målet att se till att gruppen håller sig i framkant när det gäller nyutvecklingen.
– Vår ambition med simulatorn är att kopiera den verkliga världen i så många aspekter som möjligt för att ge våra ingenjörer ett alternativ till verkliga fysiska tester. I många fall ser vi att vi kan göra samma tester som i ”den verkliga världen” och fortfarande få en hög nivå av realism. Detta betyder att simulatorn kan vara ett alternativ för alla tester som kan göras på ett prototypfordon eller ett testfordon i allmänhet. Exempel på sådana studier kan vara fordonsdynamik, körning och hantering men även forskning om autonoma bilar samt framtida transporter och rörlighet. Allt som kan modelleras på en dator på ett exakt sätt kan testas, säger Mats Fägerhag.

CEVT befinner sig på flera vis i fordonsutvecklingens framkant. Ett exempel för samarbetet med Momentum Dynamics Corporation, en av de längst komna inom utveckling av högeffektiv trådlös laddning för elfordon. Tillsammans med CEVT har man visat upp en lösning för högeffektiv trådlös laddning på ett personbil med autonom parkering.

”Storartat verktyg för innovation”
Albin Gröndahl, CAE-ingenjör och projektledare för ”Driving Simulator” på CEVT, är inne på samma spår:

Albin Gröndahl, CEVT.

– Föreställ dig att du har en ny idé för någon funktion som du vill testa i bilen, säger han och fortsätter: ”Tidigare var du tvungen att utforma funktionen, bygga en prototyp av den och lägga den i en testbil, gå till testspåret, prova den och i slutändan kanske fortsätta med den eller göra ändringar. Dessa steg kan ofta ta månader och kostar mycket pengar för varje del av processen. Med simulatorn kan du göra en enkel modell av funktionen, ta den ner till simulatorn och prova den direkt. Du får också direkt tillgång till all data och bättre kontroll av testet.”
Gröndal påpekar med påtaglig entusiasm att detta är ett storartat verktyg för innovation.
– Vi kan förmodligen testa våra fordon ett halvt år innan vi får prototyperna för dem. En designändring kan ta en vecka istället för tills nästa prototypserie, som kan komma att ta ett år.

Nio ställdon ger fler frihetsgrader än vad som är vanligt
Bland de bitar som gör DiM-lösningen en alldeles egen karaktär är att man för att återge fordonets rörelser och accelerationer tagit en annan väg till körsimuleringen. Den är baserad på en patenterad närmast revolutionär design med nio ställdon. Den resulterande konfigurationen ger 9 frihetsgrader och gör det möjligt att gå längre än den grundläggande sex-ställdonskonstruktionen av en enkel hexapod eller liknande.
Sammantaget ger detta ett större arbetsområde, samtidigt som man håller en hög styvhet. Detta leder till ett system som är lämpligt för låga såväl som höga frekvenser, som båda förekommer i konstruktionen av fordonschassin. Inte minst utgör de här egenskaperna skäl gör att man med DiM har möjlighet att undersöka såväl fordonsdynamik som körning och komfort i en och samma körsimulator.

Den 20:e installationen av en VI-gradesimulator
På bolaget bakom VI-grade-simulatorn, det börsnoterade fölretaget Spectris, är man förstås nöjda.
– Än en gång har vår DYNAMIC Driving Simulator tagits upp som ett verktyg för excellent fordonsutveckling. Ett företag på den höga nivå som CEVT befinner sig är en fjäder i hatten, kommenterar Guido Bairati, ”VP Global Sales and Marketing”, för VI-grade.
Han berättar också att affären med CEBVT innebär att man fått iväg sin 20:e installation av flaggskeppet DYNAMIC Driving Simulators (DiM150 och DiM250) på global nivå.

– Det är dessutom det andra exemplet som installerats i Göteborg, där också Volvos DiM150 är i drift sedan 2014, tillägger Bairati.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title