Annons

Utmanande konjunktur, men Dassault Systemes klarade 2024 med hygglig tillväxt tack vare ett mycket starkt fjärdekvartal

”3DEXPERIENCE-plattformen och nya UNIV+RSES-konceptet TAR OSS IN I EN NY ERA,” säger DS-chefen PASCAL DALOZ. Mycket tack vare ett starkt fjärdekvartal 2024 kunde en av de ledande PLM-utvecklarna, Dassault Systemes, stänga böckerna för helåret 2024 med en, givet den utmanande globala konjunkturen, hygglig tillväxt. På intäktssidan landade bolaget på totalt 6,21 miljarder euro, motsvarande nära 71 miljarder kronor, vilket innebar en tillväxt på närmare 5 procent jämfört med helåret 2023. Notabelt är också att mjukvaruintäkterna drog tillväxten uppåt för helåret med en ökning på 6 procent till 5,61 miljarder euro; en tillväxt som under Q4 2024 höll en ökningstakt på hela 9 procent.
Dassault-chefen, Pascal Daloz, karaktäriserade det ännu preliminära resultatet för helåret 2024 som en ”konkurrenskraftig framgång” och pekade då framför allt ut ett antal viktiga förlängningar och även utökningar av stora nyckelkontrakt, inte minst då inom automotive-, flyg- och medicinteknik-industrier som viktiga drivkrafter i utvecklingen under året. DS-basen menade att bolagets 3DEXPERIENCE-plattform är grundpelare och drivande kraft i i detta:
"Ja, 2024 har varit ett år av framgång avseende konkurrenskraft, drivet av expansionen av 3DEXPERIENCE och då inte bara i de stora nyckelbranscherna, utan också sett över domäner och geografier. I detta ser vi omdefinieringar av våra strategiska partnerskap med industriledare som Volkswagen, Lockheed Martin, Airbus, globalt verksamma konsulter som Mahindra & Mahindra och medicinteknikföretag som Bristol-Myers Squibb,”
Han konstaterade vidare att nyckeln till dessa framgångar ligger i relevansen av 3DEXPERIENCE, som han hävdade, ”kombinerar djup branschkunskap och know-how för att hjälpa kunder att förbättra sina värdeerbjudanden och stärka sina team. Detta kommer att vårda vår framtida tillväxt och lägga grunden för bred användning av molnet.”
Daloz sa också att Dassault går in i en ny era 2025 baserat på en stark teknologiutveckling:
”Ja, vi är fullt engagerade i att skapa UNIV+RSES, vilket är en kombination av virtuella tvillingar, som integrerar artificiell intelligens för att koppla ihop den virtuella och reala fysiska verkligheten, över alla branschlösningar. Detta kommer att låsa upp nya möjligheter för våra kunder och positionera oss som det pålitliga globala IP-genererings- och förvaltningsbolaget."
Sett till programvaruintäkter per produktlinje stod Industrial Innovation-segmentet för en 5-procentig ökning till 3,02 miljarder euro och representerade 54 % av mjukvaruintäkterna. DELMIA (DM/digital tillverkningshantering), ENOVIA (cPDm/collaborative Product Definition management) och SIMULIA (CAE/simulering och analys) uppvisade de starkaste tillväxtsiffrorna.
Men vad är det nya UNIV+RSES-konceptet, som tar in bolaget i en ny era?

Vi ska börja med att konstatera att de siffror som Dassault Systemes nu rapporterar är bolagets IFRS oreviderade uppskattade finansiella resultat, dels för fjärde kvartalet 2024 och dels för helåret som avslutades den 31 december 2024.

När det gäller fjärde kvartalet var några intressanta punkter följande:
• 4Q24: Mjukvaruintäkterna ökade till 9 % tillväxt;
• 4Q24: Acceleration på topplinjen driven av tillväxt av nya affärer på 13  % och 3DEXPERIENCE-programvaruintäkter med 22 %;
• 4Q24: Rörelsemarginalen var 36,3 %,.

3D UNIV+RSES: INLEDER EN NY DASSAULT-ERA. I en pressrealse från igår skriver Dassault Systèmes att man öppnar en ny horisont som en del av den generativa ekonomin genom att introducera ”3D UNIV+RSES” som integrerar flera generativa AI-teknologier i kärnan av global IP Lifecycle Management (IPLM) till förmån för sina kunder. Denna utvecklande arkitektur kommer att tillåta sin stora kundbas att fullt ut utnyttja deras rika, högkvalitativa arv av 3D-design, virtuella tvillingar och PLM-data i ett nytt representationsutrymme, den främsta digitala miljön för att träna nya kategorier av Experience as a Service (XaaS) – nämligen: Generative Experiences (GenXp), Experia Virtual Companions a Twin, liksom Experia Virtual Companions (TVS). Dassault Systèmes ”POWER’byAI”-metod och dess multi-AI, branschmedvetna plattformar ─ 3DEXPERIENCE (tillverkning), MEDIDATA (biovetenskap och hälsovård) och CENTRIC (konsumtionsvaror och livsmedel) ─ ger kunderna säkrade miljöer i världsklass för att avslöja och generera sin egen kunskap och kunnande med snabb implementering.

Rouven Bergmann, Dassault Systèmes ekonomichef, kommenterade de preliminära siffrorna för kvartalet och helåret 2024:
”Vi levererade ett starkt fjärde kvartal i samband med ett utmanande år, med totala intäkter upp med 7 %, drivet av en tillväxt på 13 % av nya affärer under kvartalet. Ur ett produktlinjeperspektiv leddes denna prestation av Industrial Innovation, en ökning med 8 %, som ett resultat av den bredare användningen av 3DEXPERIENCE, med fokus på tillverkning. Samtidigt såg vi fortsatt utmärkta resultat inom Mainstream Innovation medan MEDIDATA återgick till tillväxt inom Life Sciences.

Växande SaaS- och molnintäkter
För 2024 ökade, som noterades i ingressen, mjukvaruintäkterna med 6 % och vinsten per aktie växte med 9 %.

En intressant punkt i redovisningen är vidare att prenumerations- och supportintäkterna steg till 4,49 miljarder euro, en ökning med 6 % och att återkommande intäkter (”recurring revenues”) utgjorde 80 % av de totala mjukvaruintäkterna.
Tjänsteintäkterna uppgick till 600 miljoner euro, en ökning med 2 %.

Några andra punkter är:
• Programvaruintäkter per geografi: Amerika ökade med 4 % och stod för 39 % av mjukvaruintäkterna. Europa steg med 6 % och stod för 38 % av mjukvaruintäkterna. Asien växte med 9%, vilket motsvarar 22 % av mjukvaruintäkterna.
• Programvaruintäkter per produktlinje: Industrial Innovation-programvaruintäkterna ökade med 5 % till 3,02 miljarder euro med DELMIA, ENOVIA och SIMULIA som mest drivande mjukvaruappar.
• Life Sciences mjukvaruintäkter minskade med 1 % till 1,14 miljarder euro, vilket motsvarar 20 % av mjukvaruintäkterna.
• Programvaruintäkter per bransch: Hem & Livsstil, Flyg och Försvar, Högteknologi och Industriell utrustning visade några av de starkaste resultaten.
• Viktiga strategiska drivkrafter: 3DEXPERIENCE-programvaruintäkterna ökade med 14 %, vilket motsvarar 39 % av 3DEXPERIENCE-berättigade mjukvaruintäkter.

  • Molnprogramvaruintäkterna ökade med 7 % och stod för 24 % av mjukvaruintäkterna. Exklusive MEDIDATA ökade intäkterna från molnprogramvara med mer än 40 % jämfört med förra året.
Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title