Radar har genomfört Sveriges största leverantörsbedömnings-undersökning under oktober och november månad för att bedöma kundnöjdhet och överfört kundvärde hos de största IT-tjänsteföretagen aktiva på den svenska marknaden. Över 1 200 verksamheters svar ligger till grund för analysen.
2019 års toppnoteringar
Följande bolag anses vara ledande på att skapa kundvärde i respektive segment i marknaden:
Infrastruktur & drift
1 (1) Basefarm
2 (ny) Retune
3 (ny) Nordlo [1]
4 (ny) Advania
5 (ny) Iver [2]
[1] Inkluderar värden för Dicom.
[2] Inkluderar värden för Candidator, IT Gården, Solid Park.
Användarnära IT
1 (ny) Iver [2]
2 (ny) Nordlo [1]
3 (ny) AddPro
4 (ny) DXC
5 (ny) Advania
[1] Inkluderar värden för Dicom.
[2] Inkluderar värden för Candidator, IT Gården, Solid Park.
Verksamhetsnära IT
1 (ny) AddPro
2 (ny) TCS
3 (1) Softronic
4 (2) Advania
5 (ny) GDM
Konsulttjänster
1 (2) Softronic
2 (ny) Sigma IT
3 (ny) Atea
4 (ny) Kontract
5 (ny) KeyMan
Tydlig trend fortsätter
Analysen visar en fortsättning på den trend som var tydlig redan förra året där gapet mellan de 5 procent med lägst kundnöjdhet och de 5 procent med högst kundnöjdhet fortsatt att öka. Riskerna med att välja fel leverantör fortsätter således att öka på den svenska marknaden.
Radar kommer som en konsekvens av den nu avslutade kundnöjdhetsundersökningen att publicera en värdering av de 200 största IT-tjänsteföretagen i Sverige baserat på kundnöjdhet samt förmåga att vara lönsamma som underlag för IT-beslutsfattare i sina sourcing-processer.