Vad är poängen med, ”produkten som tjänst”? Flera, men som princip kokar det hela ner till en massiv förändring av sättet på vilket vi konsumerar varor och produkter. Ett exempel: Dagens SKF, den svenska kullagergiganten, har sedan en tid tillbaka utvecklat affärsmodeller som går ut på att sälja tjänster istället för kullager. Alltså, kunder ska kunna betala efter användning. Man debiteras, lite stiliserat, för kullagret per rullat varv. Denna modell kan överföras till i stort sett vilken bransch som helst, där t ex Volvo Lastbilar säljer tunga transporter från punkt A till punkt B, istället för lastbilar. Eller att Carterpillar säljer förflyttning av ”stenhögar” istället för grävare och hjullastare, o s v. En poäng i sammanhanget är att ”Product-as-a-Service-upplägg” av detta snitt innebär att man får utveckla nya affärsmodeller byggda på en omfattande eftermarknadshantering. Detta kräver i sin tur nya mjukvaror som svenska Syncrons. Idag lanserar detta lovande bolag en ny lösning en ny molnbaserad lösning till de man redan har, Syncron Uptime. Nu handlar det om att med hjälp av maskinlärning och artificiell intelligens effektivt analysera sensordata i realtid, förutse fel, beställa optimerade underhållsåtgärder och maximera produktens upptid.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

7 + 3 =